Gekronkel om Preventie: word creationist !

(bron foto: morguefile.com-ManicMorFF)

Ik zit nietsvermoedend op kantoor. Pling! Een mailtje van een van mijn Belgische vrienden en strijdmakkers in het anders denken binnen veiligheid. Of ik niet eens zin heb om een bijdrage te leveren aan deze blog, Preventiekronkels.

Natuurlijk! Denken, praten en schrijven over veiligheid is mijn lust en mijn leven. Maar over wat…

Preventie. Kronkels.

Kronkels. Preventie.

Kronkels heb ik wel wat mee. Gelukkig maar, want pakweg tien jaar geleden besloten we te emigreren naar Noorwegen. Het meeste hier is kronkelig. Het landschap. Rivieren. Fjorden. Wegen. Zelfs de melodie van de taal is aangenaam kronkelig, met over het algemeen een zwaai naar boven aan het einde van de zin. Bovendien, kronkels, dat klinkt naar uitdagingen. Spannend!

Preventie, daar heb ik minder mee. De term preventiemedewerker kwam in zwang in Nederland toen ik op het punt stond om de spullen te pakken. Voor die tijd, ja, toen gaf ik wel eens aan dat ik onderzoek deed om herhaling te voorkomen. Want dat betekent preventie natuurlijk. Je wilt iets voorkomen. Dat is op zich mooi. Voorkomen is beter dan genezen, zeggen ze. Maar van de andere kant is het ook wel wat defensief. Er zit iets negatiefs aan te komen. Dat wil je graag stoppen, en dat noemen we dan preventie.

Preventie is op zich pro-actief, want je neemt een actie voordat er iets naars gebeurt. En toch kleeft er ook ergens wel een reactief luchtje aan. Je reageert immers op de notie van iets naars dat kan gebeuren. Het heeft ook wel iets betuttelends. Wij weten wel wat goed is voor anderen. Bovendien is voorkomen niet compleet. Want, wat als het tóch gebeurt? We kunnen immers niet alles vooruitzien en beheersen. We kunnen dus niet alles voorkomen. Voorkomen is beter dan genezen, maar dat maakt genezen niet overbodig.

In plaats van als preventieadviseur beschouw ik me tegenwoordig liever als een creationist. Laten we het wat minder over preventie hebben en wat meer over het scheppen van veiligheid. Dat kunnen we doen door aan de ene kant dingen zo veilig mogelijk te maken zodat de kans op nare gevolgen zo klein mogelijk wordt, of dat de gevolgen beperkt blijven. Van de andere kant moeten we er ook voor zorgen dat mensen met dingen om kunnen gaan als ze toch anders gaan dan we hadden gepland, in kleine en grote dingen.

Preventie is goed, maar een volledige aanpak nog beter. Word een creationist.

Geef een reactie

