Je bent 17 en (dus) ziekelijk…

th

Ja, dat staat in het KB jongeren. Je bent geen 18 en dus moet je naar de dokter. Welk genie van de Karpaten heeft dit ooit onderhandeld? Als ik op zondag aan het joggen ben, kan ik amper 100 meter de schijn ophouden tegen een 17-jarige. Amper.

Als die 17-jarige als student de boekhouding gaat klasseren, moet hij naar de dokter. Ik niet. Omdat ik zelfstandige ben. Maar het had gekund, want dezelfde malloten die de vorige wet mee maakten, bakten het ook bruin bij het schrijven van de totaal overbodige CAO104.

Binnen anderhalve maand ben ik 46. Het handvol bedrijven dat een uitwerking gaf aan die CAO104, zet er vaak in dat ik dan naar de dokter moet. Alsof ik ziek ben. Hoewel, zoals het er nu naar uit ziet, ben ik in goed gezelschap. Jongeren en ouderen: één front.

We gaan er wel op vooruit. Een goeie 15 jaar geleden schrok ik me een hoedje toen ik mijn bureau moest verlaten voor een doktersbezoek. Het scherm van mijn laptop was blijkbaar gevaarlijk. Drie verdiepingen lager wachtte de arbeidsgeneesheer om mijn ogen door een volgens mij niet ongevaarlijk machine te laten monitoren.

Mijn werkplek bekeek hij niet. Best, want ik hing in die wilde tijden nogal in mijn stoel. Polsen zwevende in het ijle. Mijn docking station links latende. Duidelijk naar beneden kijkend op een klein scherm. Dat dat niet goed is, weet ik ondertussen. Nekpijn, schouderpijn. Maar mijn ogen waren ok… Nuttig, zo’n onderzoek. Gelukkig is dat al verleden tijd. En draag ik ondertussen een bril, 40+ weet je wel.

In 1996 begon ik mijn loopbaan in de horeca. Ook daar moest ik naar de arbeidsgeneesheer. Ik had een bediendenjob, in kostuum. Het was een vijfsterrenhotel. Driedelig kostuum zelfs, dus. En ergens in dat hotel was een keuken. Dus, hup naar de dokter. Ook dat is gelukkig verleden tijd. Dat het FAVV een medisch attest vraagt om de volksgezondheid te monitoren, kan ik nog volgen. De rest niet.

Hierboven staan twee anomalieën die weggewerkt werden. Maar we zijn er nog lang niet. Onze wetgeving is gewoon een zootje. Bij wijlen toch. In de bijlage van het KB jongeren staat een oplijsting van activiteiten waarvoor ze zeker naar de dokter moeten. Behalve de dodelijke ziekte “jong” te zijn, staan daar allemaal zaken die onder “veiligheidsfunctie”, “chemische agentia”, … en andere zaken vallen waarvoor sowieso medisch toezicht geldt. Wat is dan in godsnaam het nut om het nogmaals te herhalen?

Misschien om zoals in de Middeleeuwen een klooster vol kopiisten min of meer nuttig bezig te houden. Of om uitgeverijen van wetteksten slapend rijk te maken. Immers, elke wijziging levert de jaren nadien een reeks aan aanpassingen in andere KB’s op. Handig als je per pagina factureert. Onhandig als je met je voeten in de praktijk staat.

En nee, jong zijn is volgens mij geen ziekte. Net zoals oud zijn geen ziekte is. Of zwangerschap. Alles hangt van de context af. Van risicoanalyse. Van inschatting. In eer en geweten. Laten we ons daar op focussen en niet op die zeloot van een mediëvistische kopiist*.

 

*Ik geef toe, ik had gewoon zin om af te sluiten met een paar mooi bekkende woorden. Een ziekte als een ander… gelukkig hoef ik er niet voor langs de arbeidsgeneesheer.

2 thoughts on “Je bent 17 en (dus) ziekelijk…

  1. Hihi… grappig hoe je je kronkel afsluit met een paar eruditieën, maar in de tweede alinea een joekel van een taalfout over het hoofd ziet… ‘k denk een gevolg van het feit dat je nu bij de senioren hoort, en bijgevolg wat meer last hebt van concentratieproblemen of scherp zicht… De zin in kwestie: “Omdat ik zelfstandige bent.” 🙂

    Geheel terzijde (en meer on-topic in je kronkel) … ik beschouw dat eerste gezondheidstoezicht als het zetten van de “baseline” waaraan alle toekomstig gezondheidstoezicht zich zal moeten spiegelen. Je doet er dus alle goed aan om er minstens die keer zo gezond mogelijk uit te komen. Kwestie van in de toekomst zoveel mogelijk te kunnen laten tellen als “beroepsgerelateerd gezondheidsverlies”, misschien wel concentratieverlies door zaken als jarenlang niet-ergonomisch zitten…

    Like

Geef een reactie

