Er gebeuren rare dingen om me heen…

bron afbeelding: quoteaddicts.com

bron afbeelding: quoteaddicts.com

De titel haalde ik bij Urbanus. De inspiratie bij een een socioloog, een sneeuwvlokje en mijn onbehagen. Laten we beginnen met mijn onbehagen. Dat is het makkelijkste. Ik heb een offensief, provocerend karakter. Ik ben ronduit allergisch aan traagheid, domheid, immobilisme, ontwijken van ownership en passieve agressie…

Kortom, ik pas niet meer in onze wereld. Op mijn 45ste ben ik een fossiel aan het worden. Temidden van sneeuwvlokjes en sociologen.

De term sneeuwvlokje leerde ik een tijdje terug kennen in een opiniestuk in de Morgen. De term duidt op mensen die zo gevoelig geworden zijn, dat ze minstens even kwetsbaar zijn als sneeuwvlokjes. Het beetje het omgekeerde van zwarte pieten. Die kunnen nog tegen een stootje.

Feit is dat ik stress krijg van sneeuwvlokjes. Ik probeer ze maximaal te ontwijken. Net zoals yoga en oorkaarsen… Maar soms, soms kan ik het niet ontwijken. En het scenario is telkens hetzelfde: ik kom thuis vol stress. Teveel irrationaliteit en ongestructureerdheid. En korte tenen. Gelukkig ben ik met een ingenieur getrouwd. Die snapt dat. Die is zelfs de overtreffende trap in rationaliteit… Geen sneeuwvlokje, tenzij onder de microscoop om het te bestuderen vanop een veilige afstand. Weemoedig het hoofd schuddende.

En vergis je niet: sneeuwvlokjes zijn agressief. Ze eisen dat iedereen rekening houdt met hen. Dat de lange tenen, en de “kwetsbaarheid” die hen uitkomt, de norm wordt. Heel gevaarlijke valstrikken zijn dat voor een preventieadviseur. Voorzichtigheid met hen is geboden. Ze eisen dat de gehele omgeving met de rem op leeft. Zodat zij kunnen floreren…

Onlangs werd ik nog geconfronteerd met een sneeuwvlokje. Een leidinggevend-hoger-kaderlid-sneeuwvlokje… Ik had weinig tijd, en wou de motivatie achter een bepaalde beslissing te weten komen. Om dan feedback te kunnen geven. Maar mijn vragen waren te kordaat en te rationeel… Ik kreeg te horen dat het “niet fijn meer was.” Dat ik te snel en te rationeel vragen stelde.

Een fossiel dus. En dan bedoel ik mezelf. Ik wist even niet wat me overkwam. Er zit enorm veel arrogante passieve-agressie in die uitspraak van het sneeuwvlokje… Het legt de norm niet in de groep of respect. Het legt de norm bij zichzelf. En grijpt de macht over zijn slachtoffer. Of zoals Nietzsche het al verwoordde: It is impossible to suffer without making someone pay for it; every complaint already contains revenge.

En dat brengt me bij de socioloog van dienst. Marc Elchardus een paar weken terug, ook in De Morgen. Over de onverdraagzaamheid in discussies als zwarte piet, de aanleg van een tramlijn voor je deur of het net niet verbieden van open haardvuren,…

We hebben allemaal wensen en idealen. Mogelijkheden en onmogelijkheden. Goede kantjes en irritante kantjes. En daar moeten we mee leven. We moeten vooral niet willen dat iedereen die een in onze ogen afwijkend gedrag vertoont, dat gedrag moet afzweren. Desnoods met een GAS-boete.

Heb je liever geen open haard? Fijn voor jezelf en je familie (die daar hopelijk mee akkoord is). Eet je zelf geen vlees? Fijn. Vind je zwarte piet niet kunnen? Deal, schakel direct over naar de kerstman of huur een roetpiet in. Het is een vrije wereld. En het staat iedereen vrij om een maximaal welzijn na te streven. Ook als preventieadviseur moeten we de grootste gemene deler voor ogen houden en bij wijlen wat afstand houden van individuele klachten.

Maar laten we in deze eindejaarsperiode vooral pleiten voor verdraagzaamheid. Van het cultiveren van wie anders denkt en handelt dan jezelf. In plaats van te eisen dat iedereen “mijn eigen norm” hanteert.

Laten we dat doen. Sneeuwvlokjes en fossielen. Veggie’s en carnivoren. Laten we stoppen met elkaar de zwarte piet toe te schuiven. En vanuit een valse kwetsbaarheid de eigen norm op te leggen. Laten we samen het glas heffen (en als je niet moet rijden, zelfs een glas teveel), bij een vuurmand in open lucht, met een toastje foie gras. Gewoon ouderwets gezellig.  😉

Geef een reactie

