Het verplichte alcoholslot in de wagen: een mooi voorbeeld van systeemdenken.

Het einde van het jaar gaat traditioneel samen met de grote Bob campagnes. Het gaat dan niet om de Beschermde OorsprongsBenaming waarmee men de Belgische wijnen catalogeert, maar om de “glaasje op? Laat Bob rijden!”-bob. Het idee achter bob is mensen bewust te maken van het gevaar van alcohol in het verkeer. Bob, het is de 6de m/v/x in de wagen.

Alcoholslot

Men koppelt vaak aan de bob-campagnes ook WODCA acties. Het acroniem WODCA staat voor Weekend Ongevallen Door Controles Aanpakken. Hierbij worden verhoogde controles gebruikt met een tweeledig doel; allereerste mensen bewust maken dat er een verhoogde pakkans is en dat drinken en rijden niet ok is. Ten tweede is het ook bedoeld om de (hardleerse) beschonken chauffeurs van de baan te halen. En de cijfers liegen er niet om: een snelle blik op de Statbel website leert ons dat er in 2009 nog 335 doden vielen in het weekend. Ondertussen zijn we 7 jaar verder en zijn de weekenddoden gedaald tot 237. Het eeuwenoude betuttelen en controleren blijkt dan toch te werken?

De feilbare mens, die dronken rondrijdt, moet ‘bewust’ worden gemaakt dat drinken niet oké is en we gaan hem daarop ook nog eens doelbewust gaan controleren. Die controles moeten zo geheim mogelijk worden gehouden, want anders gaan die dronken sjarels de controles ontwijken. En natuurlijk moeten we alle mogelijke digitale hulpmiddelen verbieden, want die zijn des duivels.

Maar er is hoop, vandaag las ik in de krant (link) dat men eindelijk een alcoholslot gaat verplichten in de auto bij bestuurders die meer dan 1,8 promille blazen. Een snelle zoektocht op google leert dat dit een 1500 a 3000 euro per wagen mag kosten. Inclusief BTW natuurlijk. Het idee er achter is dat men moet blazen in het toestel alvorens de wagen kan starten. Het preventieve karakter van deze maatregel is een voorbeeld uit het boekje. Men gaat in plaats van reactief te keer te gaan, gaat men ingrijpen voor men zich blootstelt aan ‘het risico’.

Het spijtige is dat men eerst ‘gepakt’ moet worden alvorens men verplicht kan worden om een alcoholslot te laten plaatsen. Misschien moeten we het voorbeeld van dit bedrijf uit het Antwerpese volgen (link). Een verplicht alcoholslot voor alle bedrijfswagens. Alle bedrijfswagens, inclusief die van de directie. De directie meent dat men hier een positief signaal naar welzijn wordt gegeven. En gelijk hebben ze! Men heeft de perfecte versie van ‘systeemdenken’ toegepast.

Op deze manier is het onmogelijk (sabotage buiten beschouwing gelaten) om die wagen te starten. Het is onmogelijk om dronken de baan op te gaan. Je kan er zelfs voor zorgen dat men niet ‘onbewust’ dronken achter het stuur kruipt! Het is weer eens een voorbeeld hoe men in de automobielsector het voortouw neemt op vlak van innovatie en systeemveiligheid. Wanneer men voor een lease wagen uitrekent wat het kost om dit in een wagen te voorzien, komt men op grosso modo 25 euro per maand aan extra leasebudget. Kalibratie van het toestel kan bij het jaarlijks onderhoud worden voorzien. Peanuts in vergelijking met return on invest.

Het mag betuttelend lijken, het mag misschien een beetje big brother lijken, maar dat was de tachograaf en de trajectcontrole in eerste instantie ook. En toch lijkt het me een goede investering voor elk bedrijf. Een werknemer die dronken achter het stuur kruipt is een risico dat mee in kaart moet worden gebracht. De waarschijnlijkheid, blootstelling en schade zijn zeer hoog. Misschien moet men weg-werkverkeer toch maar opnemen in de statistieken?

Voor alle duidelijkheid, ik wil hier geen lans breken voor dronken bestuurders en ik wil helemaal geen pleidooi voeren om minder sensibilisatie te voeren. Ook is het plaatsen van een alcoholslot een maatregel die therapie bij verslaafden niet vervangt. Het is marge in het systeem inbouwen, omdat nog steeds 2% van de automobilisten dronken rondrijdt. Of dronken rijden al dan niet te tolereren is, is niet aan mij om te oordelen maar aan de maatschappij. Ik hoop dat jullie allen een veilige en heerlijke kerst en eindejaar mogen beleven. Tot volgend jaar allemaal, voor een nieuw blogjaar.

Advertenties

4 thoughts on “Het verplichte alcoholslot in de wagen: een mooi voorbeeld van systeemdenken.

  1. Op eerste zicht mooi initiatief, ik sta volledig achter het nuchter rijden, maar moet er dan ook niet een drugsslot, een medische conditie-slot, een ingetrokken rijbewijs slot, een zonder-verzekering-rijden-slot, een gsm-ontvangst-storings-slot, en misschien zelfs nog een seks-in-de auto-terwijl-ik-rijd-slot komen?
    Of een combinatie van dit alles? Of wat alcohol betreft waarom niet simpelweg zoals in Scandinavië de nul-alcoholwaarde invoeren, dan is het duidelijk voor iedereen. Enig probleem daarmee is wel dat je de avond voordien ook niet meer kan doorzakken thuis, want ’s morgens gaat er nog steeds alarm af.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s