Parijs, een jaar later…

Paris-Bruxelles

Ik typ dit op de trein. Van Brussel-Centraal naar Antwerpen-Centraal. Ik knikte in het station – uit gewoonte – goedemiddag naar de militairen. Ik ben hen gaan koesteren, sinds ik als quasi enige burger rondstruinde op weg naar een klant in centrum Brussel tijdens de lockdown vorig jaar. Alleen met militairen in de straten van een grootstad. Dat moet van de jaren veertig geleden zijn.

De ernst van de dreiging kan ik sindsdien aflezen aan het type militair. Jong en afgetraind, in formatie lopende bij reëel gevaar. Xavier Waterslagers bij een “lager” risico… Veertigers met buikje en gezapigheid.

Vandaag was het een mix. Afgetraind, maar gemoedelijk babbelend met z’n tweeën. Ze stonden voor de Panos waar ik een veilig broodje kocht. Gezond niet, veilig wel. Mayonaise blijft een risico dat meer kans heeft me te doden tegen pakweg 2036 dan terrorisme. En toch is terrorisme reëler geworden. Sinds een jaar.

Ben ik veranderd sinds Parijs? Mijn LMRA is anders. Ik schat risico’s anders in. En evalueer mijn situatie anders dan voorheen.

Ik stapte dus op in Centraal. Daar kom ik vaker dan me lief is in de chaos terecht. Wilde staking of panne. Duizenden gestrande forenzen staan op zo’n momenten in de centrale hallen, perrons en aanpalende ruimtes… En dan kies ik wel eens mijn plaats strategisch: niet in de massa (shooting), en paretogewijs voor 80% van een drukgolf schuilende. Dus ergens aan de zijkant met een trap of pilaar op de juiste plaats.

Ben ik veranderd sinds Parijs? Mijn mentale checklists zijn wat geüpdatet. Dat is zeker. Ik check niet alleen nooduitgang, maar ook “andere risico’s”. Hoewel, ik heb nooit graag in een massa gestaan… Liever de zijkant.

Eerste halte: Noord. Twee mannen stapten in. Beiden met een zware koffer. Er hangen labels aan de koffers, ze komen blijkbaar van de luchthaven. Volgens de labels komen ze uit de VAE. Volgens hun uiterlijk zouden ze ook inwoners kunnen zijn van dat Arabisch minilandje. Jonge mannen met zware koffers.

Ze plaatsen de koffers in de bagagerekken. En eigenlijk zijn ze te zwaar voor de bagagerekken. Te zwaar en te groot. Het meest reële risico dat ik loop is een hersenschudding. Ik weet dat er straks bij het buitenrijden van het station veel spoorwissels aankomen. Die hersenschudding is reëel.  

Ben ik veranderd sinds Parijs? Blijkbaar. En ik ben niet alleen. Eén van die mannen vroeg me in vlekkeloos Amerikaans Engels “why I was looking that anxious”. Hij had een ondertoon waarmee hij me gerust wilde stellen. Hij wilde me geruststellen over de explosie. Maar in alle eerlijkheid was ik vooral anxious looking omwille van de aankomende spoorwissels en de bijhorende brain damage…

Parijs… het veranderde de wereld. Ben jij ook veranderd? Wat denk je? Welke LMRA maakte je bij het lezen van de paragraaf over de koffers?  De hersenschudding of de explosie? Ik maakte ze beiden. Ik bereidde me vooral voor op de hersenschudding.  Op een explosie van een koffer boven de 20 kilogram op minder dan 1 meter van mijn hoofd hoef ik me niet voor te bereiden. That’s game over.?

Ben ik veranderd? Of is het beroepsmisvorming? Ik bekijk sowieso nooduitgangen, kans op hoofpijn door slechte lichtinval en de mentale belasting van decibels… Beroepsmisvorming. En aan de bestaande mentale checklists die ik te pas en te onpas overloop, voegde ik gewoon een paar zaken toe. Sinds Parijs… en jij?

Denk er maar eens over na, ik moet nu uitstappen in dat andere Centraal. Waar pickpockets een reëler risico zijn dan grootstedelijke problematiek. Eenmaal weg uit de grootstad, veranderen de checklists naar die voor de provinciale steden. Hier is Parijs ver weg. De militairen staan bij een wafelkraam. Gemoedelijk over vrouw en kinderen te keuvelen.

 

Geef een reactie

