Marketing boven !

lacrossescore_cs209594-xxx

Binnenkort zijn er weer eindwerkverdedigingen alom. Eerder dit jaar zat ik ook al in een examenjury niveau I. Stel je voor. Heb je twee jaar les gevolgd, heb je vanalles en nog wat geblokt. Alle mogelijke technieken voor risicoanalyse. Je hebt je murw gestudeerd op decibels, Wifi en andere stralen… maar je examenvraag luidt: “HR vraagt je een profiel op te stellen voor een preventieadviseur, wat is je advies?”

Aan de ene kant ridiculiseer je je eigen opleiding als je op basis van een dergelijke vraag iemand denkt te kunnen beoordelen. Aan de andere kant is het nog geen zo’n stomme vraag.

Ik heb er alvast even op lopen “sjieken”. Natuurlijk is er het politieke correcte antwoord. Maar waar zijn we nu echt mee geholpen? Een marketeer, dat zou mijn antwoord zijn.

Kijk. HR en andere hippe jongens en meisjes zitten overal rond te toeteren dat diploma’s er niet meer toe doen. Dat het over attitude en potentieel gaat. Behalve het feit dat het vooral mensen zonder noemenswaardig diploma zijn die zo’n zaken toeteren, kan ik er wel een kern van waarheid in zien.

Attitude. En potentieel. Daar zou het over gaan. Mja. Iemand die kan scoren. Die met mensen en teams kan spelen. Maar die vooral kan scoren. Dat is attitude, een natuur zeg maar.

Het potentieel dat je nodig hebt is bachelor of master, afhankelijk van de grootte van het bedrijf en het aantal jaren dat de kandidaat in de verte moet kunnen kijken.

Een goeie marketeer. Daar kom ik toch dikwijls op uit. In team gezet met een goede coach. De attitude gekoppeld aan iemand die het potentieel ontwikkelt. Een risicoanalyse is vaak maar zo sterk als het communicatieplan dat je er aan vast hangt. Of de lay-out die je ze geeft.  

Dus ja, een marketeer. Dat leer je niet meer. Je moet kansen zien. Je moet een vleugje opportunisme hebben. Je moet willen scoren. Een spits zijn. Dat leer je niet. Dat ben je.

De rest zijn techniekjes, truukjes. Zoals Excel of Powerpoint. Als je het nodig hebt, volg je een cursusje en integreer je het in de kern van je persoonlijkheid. Truukjes en techniekjes die je kern helpen uitbouwen.

Conclusie? We zoeken iemand zonder diploma, maar een geboren marketeer. Vervolgens laten we hem een diploma van preventieadviseur behalen. Makkelijk zat.

Tegelijk zegt mijn kleine teen dat rest van de jury dit niet wilde horen. Hoe ruimdenkend ze zichzelf ook vinden. In de kern hadden ze natuurlijk een andere vraag moeten stellen, maar iedereen die wel eens aan een kwis mee doet, weet: “De (meerderheid van de) jury heeft altijd gelijk.”

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s