Natriumdithioniet vs warm water

bron tekening: tweakers.net

bron tekening: tweakers.net

Deze week was het weer zover. Een omstandig verslagje gemaakt. Het was niets ernstigs hoor. Een paar spatten warm water op crocks terechtgekomen, en ingesijpeld in de gaatjes die in die “schoenen” zitten. Eerstegraadsbrandplekken op de wreef van de voet. Veroorzaakt door water.

De dokter schreef een paar dagen thuis, en dus zit ik strictosenso met een omstandig verslag. Veel kan je er niet aan doen. In een keuken mors je al eens met warm water. Die crocks, die zijn natuurlijk me wel een doorn in het oog, maar voor de rest…

Deze week kreeg ik ook melding van een voorval met natriumdithioniet. Dat brandt graag. Zelfs zomaar spontaan uit zichzelf. Maar dat was niet gebeurd. Medewerkers waren een lokaal binnen gegaan waar het product aanwezig was (ookal was het officieel nergens op de plant aanwezig, het was officieus en in het echt dus wel aanwezig). Het product pakte op de ademhaling en ogen. Twee stoere mannen bevangen door een goedje.

Na verzorging konden ze terug aan de slag. Geen ernstig ongeval, zelfs geen ongeval. Maar wel “veel chance gehad”. De vuilniszak waar het in zat, voelde warm aan. Het lokaal waar de zak stond, bevatte een hoge brandlast. Spullen die snel en makkelijk in brand vliegen als ze bij een vlam gehouden worden. Dus die spontane eigenschap om in brand te vliegen, had grote gevolgen kunnen hebben.

Chapeau dat het gemeld werd, ook zonder dat het echte gevolgen had. Maar dan komt het. Ik moet er officieel niet veel voor doen. Geen ernstig ongeval, zelfs geen ongeval. Dus kan ik me volledig concentreren op het zalfje voor de eerstegraadsbrandwonden door opspattend warm water. Zo maak ik de inspectie blij. En houden we ons bezig.

Preventieadviseur zijn, het is toch iets eigenaardigs…

5 thoughts on “Natriumdithioniet vs warm water

  1. Maar het voorval met natriumdithioniet is toch een Near-Miss, een bijna-ongeval, dat moet toch zéker worden gerapporteerd, niet? A Near-Miss is a free learned lesson, an Incident/Accident is an expensive learned lesson.

    Like

  2. Inderdaad, de natriumditioniet is ontelbaar keer meer boeiend dan de “croc-case”. En ergens zit er een dubbele fout. Ten eerste de overkill aan administratie die ervoor zorgt dat ik een hol verslag moet opstellen in de “croc-case” en wettelijk amper iets moet doen in het andere geval. Ten tweede een twist in mijn hoofd om de near-miss met het chemisch spul “boeiend” te vinden, eerder dan schrikwekkend 😉

    Like

Geef een reactie

