De vijf foute disciplines van de preventieadviseur

1. Codex-slingeren

(bron: https://stock.tookapic.com/photos/3868 (CC0 door Paweł Kadysz))

(bron: https://stock.tookapic.com/photos/3868 (CC0 door Paweł Kadysz))

Ik ontvang niet alleen het dagelijkse staatsblad, ik volg ook nog eens de Europese, Vlaamse en internationale regelgeving. Daarnaast ben ik geabonneerd op nieuwbrieven van PreBes, FOD WASO, FOD Economie, de Hoge Raad voor geneeskunde, het onderwijs. Verder ben ik actief deelnemer in LinkedIn groepen, op het PreBes forum, in de denkgroep Preventie in het onderwijs (Coprant) en volg ik regelmatig bijscholing op het vlak van arbeidsveiligheid, psychosociale belasting, ergonomie, arbeidshygiëne, milieubeheer en project-management.

De winnaar van deze discipline is de preventieadviseur die de meeste verwijzingen naar wetgeving en gestandaardiseerde normen naar een inbreuk kan slingeren. In tegenstelling tot petanque, is de winnaar niet degene die het dichtst bij de inbreuk landt, maar is het degene die de meeste ballen kan werpen.

2. Laagwatervissen

(bron: http://skitterphoto.com/?portfolio=shadow-fisher (CC0 fotograaf onbekend))

(bron: http://skitterphoto.com/?portfolio=shadow-fisher (CC0 fotograaf onbekend))

Ik maak altijd indruk op mijn directies door mijn scherp waarnemend vermogen. Bij iedere ontmoeting heb ik opmerkingen over gedrag van collega’s, over niet-reglementaire toestellen en over niet gevolgde procedures. Natuurlijk ga ik constructief te werk en heb ik een veiligheids-geoptimaliseerde procedure uitgeschreven voor elke inbreuk. Het valt me soms op dat weinig van mijn adviezen gevolgd worden…

De winnaar van deze discipline is diegene die over een afstand van 400 meter het hoogst aantal inbreuken opmerkt. In tegenstelling tot het hordenlopen, is het hier wél de bedoeling dat je er ook over struikelt.

3. Adviesheffen

In elk advies dat ik formuleer zal ik een zo breed mogelijk spectrum van preventiemaatregelen aanbieden. Naast inbreuken die moeten geremedieerd worden, zal ik ook een opsomming maken van bijkomende preventiemaatregelen die de situatie verder kunnen verbeteren. Door creatief gebruik te maken van constructies als “Het is aangewezen dat…” en “Het is niet uitgesloten dat …” slaag ik erin een maximaal aantal adviezen tot op de tafel van de directieteams te krijgen.

De winnaar van deze discipline is diegene die het meeste gewicht aan op te nemen adviezen kan geven. In tegenstelling tot gewichtheffen is het niet de bedoeling zelf de lasten te kunnen tillen. Zolang iemand de last opneemt, stijgt je cumulatieve score.

 

4. Paraplu-schermen

Deze discipline komt steeds als vierde in de vijfkamp. Tijdens deze discipline komt het erop aan om bij zoveel mogelijk inbreuken en adviezen uit bovenstaande disciplines de verantwoordelijkheid te leggen bij een derde partij.

Per verantwoordelijkheid die op jezelf terugkeert, krijgt je drie strafpunten. Voor elke verantwoordelijkheid die je bij de hoogste in de hiërarchie kunt leggen, krijg je drie bonuspunten.

 

5. Jammer-jam-sessie

De laatste discipline is mogelijk de zwaarste. Het is in elk geval de apotheose van deze vijfkamp – naast atletische vaardigheden heeft deze namelijk ook een artistiek kantje. Per niet gerealiseerd advies is het de bedoeling een strofe te schrijven in het metrum van het Kalimero-adagium (Zij zijn groot en ik is klein, en da’s niet eerlijk, o nee) en alle strofen tot een lied om te vormen.

Winnaar is diegene die het meest aantal werknemers kan laten meezingen.

Tot slot (disclaimer)

Ik wil er graag even aan toevoegen dat bovenstaande scenario’s geen realistische weergave zijn van mijn taakinvulling, maar eerder een karikatuur vormen van wat ik bij mezelf en collega’s soms vaststel.

9 thoughts on “De vijf foute disciplines van de preventieadviseur

  1. en een ideale invulling van een vormingsdag voor PA zou zijn hoe je deze foute disciplines best vermijdt en hoe je anders zou kunnen handelen om zoveel mogelijk resultaat te krijgen. Kwestie van de theorie om te vormen naar de praktijk.

    Liked by 1 persoon

  2. onlangs begonnen aan het kb elektromagnetische velden
    ik ben al 14 jaar preventieadviseur, de laatste tijd word ik echter gewoon mottig als ik het woord risicoanalyse hoor, vooral als de Inspectie dat woord in de mond neemt.

    Liked by 1 persoon

    • Ik begrijp het gevoel. Het lijkt wel of er aan die eerste KB’s in de Codex veel meer aandacht is besteed om ze compact en direct te krijgen, terwijl de meer recentere alle richtingen uitschieten.

      Like

  3. ander personeel, andere visie zeker? Hoe komt zo’n omzetting van Europese regels tot KB eigenlijk tot stand, en dan bedoel ik: wie wordt allemaal geconsulteerd voordat de publicatie plaats vindt? Er is toch een Hoge Raad voor de preventie en bescherming op het werk? Geven die advies/akkoord?

    Like

Geef een reactie

