Allemaal een beetje (maar niet té enthousiaste) Duivels

duivels-xxx

Het is bijna zover: De eerste wedstrijd van de Belgen op het Europees Kampioenschap Voetbal 2016. Dat brengt heel het land in feeststemming! We zijn één van de favorieten en toch gaan we met een klein hartje, want enkele van onze topspelers zullen er niet bij zijn… Naast aanvoerder Vincent Kompany en Bjorn Engels, moest ook Jason Denayer afhaken voor het voetbalspektakel in Frankrijk. En Nicolas Lombaerts zal er maandag uiteindelijk ook niet bij zijn. Dat zet een beetje een domper op de sfeer.

Want leuk is anders. En toch, het overkomt de besten (in dit geval de Belgen).

Maar wat doe je  ertegen? Preventie is de oplossing. Dat is natuurlijk niet nieuw voor de doorgewinterde preventieadviseur. Die weet dat door oneigenlijk of verkeerd gebruik van het materiaal – ingeval van de sporter is dat het lichaam – mankementen en gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Bij fysieke inspanning wil dat zeggen dat de kans op vele pijntjes en blessures hoger ligt. Daarom is voor onze Duivels een evenwichtig en uitgebalanceerd trainingsschema een must.

Een te intensieve training is gevaarlijk. Een klassieke fout is ‘overtraining’. In een optimaal oefenschema neem je voldoende tijd om te herstellen van gedane inspanningen. Maar als je te lang wacht, blijft je conditie status-quo. Al die moeite voor een vlakke lijn! Pfoeh, dat is pas écht verloren moeite… Het is de kunst je training op het juiste ogenblik te stoppen en – zeker even belangrijk – te hervatten. Zo zorg je ervoor dat je prestatieniveau geleidelijk verhoogt. Neem het van mij aan: kalmpjes aan is meer dan snel genoeg. En dat is ook mijn levensmotto, mooi toch?

Je moet ook steeds alert blijven. Bij spier- of gewrichtspijn moet een eerste belletje beginnen rinkelen. Als je dat negeert, treedt er een vermindering van de prestaties op en riskeer je oververmoeidheid. En dat is niet alles. Er is ook het gevaar dat je andere (sluimerende) risico’s en problemen wakker schudt. Lusteloosheid, prikkelbaarheid, grotere slaapbehoefte en een trager herstel na je training. Voetbal, een spel?

Wat me ook nog van het hart moet, is dat voor heel wat atleten en sporters zelfkennis blijkbaar een heikel punt is. Veel voetballers (en andere sporters) overschatten hun recuperatiesnelheid. Ze denken te snel dat ze weer speelklaar zijn en sukkelen zo van de ene blessure naar de volgende. De trainer laat zich er ook door vangen. Een  goede begeleiding is noodzakelijk, maar zeker niet makkelijk.

En ook over acute sportletsels kan ik wel een boompje opzetten. Bij een ploegsport zoals voetbal is de kans daarop zeker zo groot. Verkeerde bewegingen, verkeerd neerkomen, botsingen met andere speler(s), de doelpaal of de bal. Bij breuken, ontwrichtingen of kneuzingen kan een pols, arm, schouder, been, knie of voet het getroffen lichaamsdeel zijn. Hoofdletsels loop je meestal op in het vuur van het spel (bij kopduels of door een elleboog, voet of vuist vaneen andere speler ). Een bloedneus, een hersenschudding, schaafwonden, tand- of oogletsels kunnen het resultaat zijn. Het tackelen, de schwalbe, het onzorgvuldig draaien van gewrichten of bruusk stoppen veroorzaken dikwijls kwetsuren zoals kneuzingen, verrekkingen  of scheuren van spieren, pezen, kruisbanden of ligamenten.

Ik moet er maar aan denken en ik grijp al naar mijn knie. Ik verga zowat van de pijn. Dat krijg je ervan als je met de pet van preventieadviseur naar de wedstrijden kijkt. Ik raak helemaal van de kaart nog voor de aftrap gegeven wordt. Voor mij raakt stilaan meer en meer duidelijk wat de les is van het hele kampioenschap: het is dom en gevaarlijk om aan sport te doen!

En toch probeer ik er iets positiefs uit te halen: misschien kan ik voor de opfrissing van het theoretisch gedeelte van de EHBO-cursus naar de voetbaluitzendingen kijken. Voor het praktisch gedeelte zet ik toch liever een andere oefening op het programma.

Als ik dit allemaal even herlees en een beetje verder redeneer, heeft – volgens mijn bescheiden mening – de Nederlandse bioloog en auteur Midas Dekkers overschot van gelijk: sporten is nutteloos, vaak schadelijk en erg ongezond! Genoeg bewegen is meer dan voldoende. En een stuk veiliger…

Geef een reactie

