Uit het leven gegrepen: ‘de stagiair’

kater-xxx

Na al die jaren op de schoolbanken volgde de ultieme uitdaging: de vergaarde kennis uit de voorbije jaren toepassen in de praktijk op een finale stage.

Het leek altijd een ver-van-mijn-bed-show, de stage op het einde van mijn opleiding. 60 dagen lang meelopen met een professional en eindelijk ervaren hoe de zaken er in de praktijk aan toe gaan. Een leuk vooruitzicht, maar opeens was het zover, de eerste stagedag bij Konsilo. Vol zenuwen en stress naar het kantoor te Leuven vertrekken voor een eerste opdracht zonder echt te weten wat ik zou moeten verwachten.

Achteraf bekeken vlogen de dagen voorbij. Telkens nieuwe opdrachten, situaties of uitdagingen. Dit bracht uiteraard opnieuw de nodige zorgen en stress mee. Zorgen die ik nog niet echt had ervaren. Werk voor klanten dat moet klaar geraken, schoolopdrachten indienen, dagrapportage tijdig ingevullen en dan overal nog op tijd geraken, het was een heel ander ritme dan wat ik gewend was. Ik begon al te denken dat ik dringend eens een risicoanalyse over de psychosociale aspecten bij een stagiair zou moeten maken!

De balans? Positief en negatief…

Positieve punten:

  • Zelfstandig leren werken met gevarieerde opdrachten
  • De enorme uitbreiding van mijn kennis
  • Een uitgewerkt LinkedIn-profiel
  • Nieuwe connecties gemaakt met verschillende interessante mensen
  • Lekker gegeten en veel koffie gedronken
  • Naar de ontmoetingsdag (Navorming) van het PVI kunnen gaan
  • Opleiding Intern Auditor volgen tijdens de stage en het certificaat behalen
  • Verschillende kaartjes gekregen van mensen die mij later nog gaan kunnen helpen

Negatieve punten:

  • Urenlange files meegemaakt
  • Een kater (1)
  • Sommige ochtenden iets te vroeg moeten opstaan

Het hoofddoel was natuurlijk dat ik iets kon bijleren door het te doen en daarvoor ben ik echt “met mijn gat in de boter gevallen”, zoals ze dit bij ons zeggen. Een afwisselende stage met bijna elke dag een verschillend bedrijf, een ander probleem dat moet worden opgelost.

Het zal precies wel meevallen met die risicoanalyse psychosociale aspecten.

 

 

 

Geef een reactie

