Psycho: wat na de hype?

 

Psycho is nu al een paar jaar een hype. Het is een beetje begonnen met Milquet als minister van arbeid. Nu die gevallen is, mag van mij de hype ook vallen. Hoewel ik vaststel dat sociale partners, externe diensten en inspectie nog volop aan het kicken zijn.

De sociale partners zien psycho als onderhandelingsmaterie. De ondernemingsraad met zijn spelletjes over verlof, opslag en extra aanwervingen bouwt met behulp van psycho pasmunt op. Jammer. Ik heb liever dat de ondernemingsraad wegblijft uit mijn comité.

De externe diensten weten begot niet hoe ze al die overbodige preventie-eenheden moeten laten opsouperen door de tertiaire sector. Psycho is een cash cow voor hen. Of een excuustruus tot je er van pure stress bij neer valt. En hoe meer psychologen op je werkvloer rondlopen, hoe meer werk ze voor zichzelf creëren door de hype zuurstof en brandstof te geven. Psychologen als pyromanen.

En de inspectie… tja… Hier ga ik even mijn joker inzetten. Kwestie van mezelf niet in nesten te werken.

Terug dus naar psycho. Er zijn twee kanten aan psycho. De evidente kant waar we nultolerantie hanteren: pesten, ongewenste intimiteiten, racisme, …

En er is de “andere” kant, de subjectieve kant van de stress. Daar wil ik het hier over hebben. Het is een gepolitiseerd dossier. Je kan er niet mee winnen. Volgens velen moet je constant opnieuw mensen aanwerven om de werkdruk aan te kunnen. Moet je constant minder gaan werken en meer verdienen, anders is het leven ondraagbaar.

En dat geloof ik nu eens niet. Er is een immense sociale druk in onze samenleving. Een verlengd weekend breng je in Barcelona of een andere “city” door. Wintersporten doe je jaarlijks. Een nieuwe smartphone is een evidentie. Facebook moet je om het uur checken. En likes zijn levensnoodzakelijk. Maar als je daar stress van krijgt, is het de schuld van de werkgever…

Om al die consumptie mogelijk te maken hebben we veel verlof nodig. Aanders kunnen we niet én skiën, én citytrippen én naar Zuid-Frankrijk voor drie weken én én én… Maar hebben we ook veel cash nodig, om dat allemaal te betalen. Dus moeten we weinig uren werken waar we heel veel geld voor krijgen. Maar tegelijk mogen we geen stress krijgen van dat werk, anders hebben we geen energie over om te consumeren… Tja… een gordiaanse knoop als je het mij vraagt. Een citroenloopbaan omdat we alles willen. En we alles nu direct willen.

Geen wonder dat we shrinks nodig hebben. Zeker als je ook nog eens die andere hype gelooft: “Gij zult geen schaap zijn”. Met andere woorden: je bent uniek en je moet jezelf voor de volle 100% realiseren. Je mag geen ondergeschikte, uitvoerende positie ambiëren. Je moet je eigen job-inhoud creëren. Job crafting om het trendy te zeggen. Je moet baas zijn. Je moet scoren en de beste zijn… en consumeren in je vrije tijd. Nooit meer rust. RIP is voor later, veel later…

Back to reality. De meeste mensen zijn perfect happy met een nine-to-five. Met gewone, leuke taken. Met uitvoerend werk. Waarbij ze zichzelf in essentie realiseren door gewoon sociaal contact met gewone collega’s. En een koffie op maandagochtend. Omdat het pure feit van collega’s en een job te hebben ontstressend is. Werken is leuk, is sociaal en is nodig.

Stress? Als je het mij vraagt doen we het voor een heel groot stuk onszelf aan. Zet je facebook af en wees tevreden. Ligt het toch aan je werkgever (wat zeker en vast kan, want we mogen die snoodaards ook niet onderschatten), onthou dan goed dat er een war on talent bezig is. Er zijn veel meer jobs voor handen dan er mensen op de arbeidsmarkt zijn. Verander van werkgever. Want je bent het waard.

Just be. Be happy.

En dan ga ik nu genieten van die 27°Celsius buiten, met een aperitiefje. En drie dochters met een zonnebril op hun wijsneus.

 

4 thoughts on “Psycho: wat na de hype?

  1. Een hype vind ik een verkeerd woord. De bron van dit kwaad en zijn moeilijkheid is dat we als collega’s niet meer met elkaar kunnen samenwerken.
    Zelf ben ik van mening dat we als mens net geen robot zijn waar alles op de spits en het maximale rendement is gedreven.
    En vaak wordt het ook misbruikt door collega’s die hun ontslagbescherming willen benutten.
    Ook collega’s die elkaar eens willen terug nemen omdat het zo niet verder kan. Ook zie ik vaak collega’s terug komen die geen gehoor krijgen.
    En dan vind ik het niet slecht om eens te kijken of zeer breed te kijken hoe de bovenstaande manager van de betrokken collega’s aanstuurt / opvolgt / bijstuurt. En dit geeft vaak een frisse kijk op het probleem.

    Like

  2. Ik ben het eigenlijk grotendeels één met het artikel, we kweken ons eigen luwe-probleem. Wij zijn niet meer tevreden met 1 vakantie per jaar, en het moet steeds verder, en beter, en duurder. Ik doe dit anders: in plaats van lange weken op verlof, een paar kortere periodes, en met de moto gaan rijden, geen haren in de wind, maar ruis rond de helm, en genieten van vooral bochtjes, uitzichten en terrasjes. Net terug uit Limousin, warm weer, zon, mooie streek, en 2 dagen verlof want viel voor en na lang weekend. Meer moet dat niet zijn om te ontstressen!

    Liked by 1 persoon

  3. Luc en Dirk, van harte bedankt voor jullie reactie. Jullie hebben beiden gelijk. Aan de ene kant denk ik vaak aan de topsporter die ’s avonds niet in een disco rondhangt, zichzelf verzorgt en voor voldoende slaap zorgt. Zodat hij kan doen wat hij geacht wordt te doen. Aan de andere kant denk ik ook vaak aan mijn grootvader die als landbouwer iedere dag de koeien molk. En daar tevreden mee was. Iedere dag werken, 7 op 7, maar zonder stress. Met tijd voor een koffie, een babbel, een pauze, … Leven en werken die samenvallen, en waar de zelfrealisatie ook mee samen valt. In alle rust en tevredenheid. Inclusief babbel bij de koffie. Zonder zich zorgen te maken over rendement. Of… de volgende opslag, promotie,… al te beargumenteren… In dit laatste zit iedere kiem voor ontevredenheid en stress inherent al begrepen.

    Like

Geef een reactie

