22 maart 2016, 08.10 uur

Met de wagen ben ik op weg naar de 37ste Prenne in Sint-Truiden. Op de ring ter hoogte van Tervuren hoor ik plots op de radio dat er een bom ontploft is op Brussels Airport.

Het eerste wat er in mij om gaat is dat ik daar naartoe moet rijden om onze medewerkers te gaan helpen. Echter, de A201 richting Zaventem is al geblokkeerd door de ordediensten. Snel wat telefoontjes in de auto: wie van mijn collega’s is daar aanwezig? Zijn er slachtoffers onder onze medewerkers? Hoe kan ik helpen? Wat kan ik doen?

De Brusselse ring zit inmiddels helemaal dicht. Iedereen maakt plaats voor de vele politie- en brandweerwagens die voorbij komen razen. Ik besluit uiteindelijk om maar rechtsomkeer te maken. Ik ben er toch met mijn gedachten niet meer bij om naar Prenne te gaan.

Op mijn smartphone zie ik via mail de eerste aanwezigheidslijsten passeren. Op enkele vermisten na is bijna iedereen van Autogrill geëvacueerd. Ik probeer collega’s ter plaatse te bellen, er is geen telefoonverkeer meer mogelijk. Per sms heb ik contact met Mensura, onze externe dienst, om een algemeen telefoonnummer te activeren voor psychosociale bijstand voor onze medewerkers. Ondertussen veel vragen in mijn hoofd: heb ik wel voldoende evacuatietrainingen gegeven? Zouden alle procedures wel goed gewerkt hebben? Hebben we de situatie niet onderschat? Zijn er wel voldoende medewerkers opgeleid in EHBO en brand? Wel ironisch dat het toolboxthema van deze maand ‘evacuatie’ is…

Inmiddels thuis aangekomen zie ik de eerste beelden op TV. Vreselijk ! Ik zie verschillende van onze mensen uit de gebouwen wegrennen. Het wordt stilaan duidelijk dat al onze medewerkers er levend uit gekomen zijn. Slechts 3 licht gewonden. Een gevoel van opluchting; het had veel erger kunnen zijn. Nu zorgen dat iedereen psychologisch opgevangen kan worden. Er zullen individuele en groepsessies ingepland moeten worden. Daarna zal er een grondige evaluatie van de evacuatie gemaakt moeten worden want er zouden een aantal nooddeuren niet automatisch zijn opengegaan. Ook de RIE zal dringend moeten worden aangepast. We moeten kijken hoe onze medewerkers op een veilige manier weer aan de slag kunnen gaan en er zal een buitengewoon CPBW gehouden moeten worden…

Mijn medeleven gaat intussen uit naar de vele gewonden en de families en nabestaanden van de vele dodelijke slachtoffers van deze barbaarse aanslag. Mijn respect en bewondering gaat uit naar de honderden hulpverleners en collega’s, zowel intern als extern, die 24/7 klaarstaan om onze medewerkers zo goed mogelijk op te vangen.

Geef een reactie

