Een vervangfiets met een motortje.

Vorige week ging mijn wagen, van een niet nader genoemde sjoemelsoftwarefabrikant, binnen voor een nazicht. Gezien ons hoofdkantoor niet zo heel ver van de garage is besloot ik geen vervangwagen te nemen, maar een gokje te wagen met vervangfiets. Je komt ’s morgens aan in de garage, geeft je wagen af en krijgt de sleutels van een blitse elektrische fiets. Met een grote batterij onder de arm gaat de verkoper met jou naar de hybride en stelt de vraag: weet u hoe het werkt? waarop het logische antwoord was: ja, gewoon trappen zeker?. De verkoper draaide even met zijn ogen, hij had dat grapje waarschijnlijk al duizend keer gehoord. Je drukt op deze knop om de fiets te activeren, en hier stel je de intensiteit van de fietshulp in. De fietshulp is in dit geval een klein elektrisch motortje van 250 Watt waardoor je tijdens het fietsen een duwtje in de pedalen krijgt. Kan ik een helm en een  fluo hesje krijgen? De blik die ik daarop kreeg sprak boekdelen. Neen meneer, dat hebben wij hier niet hoor. En weg was ik. Onderweg moest ik vaststellen dat ik geen idee had waar de bel zat, die fietshulp iets te vrolijk werkte en dat ik geen enkel idee had wat ik moest doen in geval van nood. Wat doe je bij een lege batterij? Of bij kortsluiting? hmmm

B3_G9G3QLK98.1_se-20120508344510

Een paar weken geleden kwam ik een incident onderzoek van een grote chemiereus tegen. Een fietser had een ongeval gehad met een bedrijfsfiets. De medewerker was niet gekend met het achteruittrap-remsysteem van de fiets, remde zeer hard en kwam ten val. Oorzaak: de medewerker was niet alert genoeg in het verkeer en merkte de wagen te laat op. De maatregelen die werden getroffen gingen van alertheid van die domme fietser tot het nakijken van de risicoanalyse of je toch geen PBM’s moet dragen op die fiets. Hmmm.

In Australië is het sinds 2013, voor alle leeftijden, verplicht om een helm te dragen op de fiets. Dit verplichte PBM heeft geleid tot een daling van de fietsdoden en zwaar gewonden. Ik ga hier geen lans breken om fietshelmen te verplichten, verre van zelfs. Maar als je met een elektrische fiets dezelfde snelheid haalt als tijdens de Ironman in Remich, dan moeten we toch eens nadenken over hoe we mensen weerbaar kunnen maken. Het verschil tussen mijn avontuur in Remich en deze vervangfiets was dan ook dat ik mijn triatlonfiets door en door kende, het parcours volledig afgesloten was voor alle verkeer en de wegen in Luxemburg ook nog eens geweldig goed onderhouden zijn.

In het geval van mijn garage heb ik ze toch aangeraden om een kaartje te maken met de nodige informatie zoals een kleine beknopte handleiding van de fiets: hoe je alles moet bedienen. En alle info die je moet hebben in geval van nood: mag je daar water over gieten als die batterij vuur vat? Het fluohesje is een quick win, de helm ligt hygiënisch gezien iets moeilijker om praktisch om te zetten. Maar in de eerste plaats: maak mensen weerbaarder door ze de nodige uitleg te geven over de fiets. En als fietser bedenk zelf even wat voor jou de comfortabelste en veiligste route is met een fiets waar je de zondagscoureur makkelijk bijhoudt.

Geef een reactie

