The Road Ahead – 715

46264095_m

Ik kan genieten van een glaasje bubbels, een triple biertje of een whisky, het levenswater. De eindjaarfeesten zullen ongetwijfeld rijkelijk met drank besprenkeld worden, accijnsverhoging of niet.

715 dodelijke verkeersslachtoffers in 2014. Geen levenswater meer, die hen kom redden. 715 mensen waarvan het leven onverwacht een einde kende als gevolg van een verkeersongeval. Hiermee opende het seminarie “Verkeerspreventie van A tot Z” waar ik onlangs aan deelnam. Volgens de laatste prognose zullen er dat 755 zijn tegen het einde van dit jaar. Een stijgende trend.

 

7

Eén op de zeven zwaargewonde verkeersslachtoffers blijft achter met een vorm van traumatisch hersenletsel. De lijst mogelijke lichamelijke gevlogen is lang, heel lang. En wanneer je een tehuis voor volwassenen met een NAH (niet aangeboren hersenletsel) bezocht hebt, zoals ik, waar bijna alle 28 bewoners zich met een rolstoel verplaatsen, weet je wat het betekent. Het zette mij aan het denken. In hoeverre alcohol een rol speelt. Anderen mogen niet het slachtoffer worden van het genot van iemand die onverantwoord nog achter het stuur kruipt. En daarmee komen we aan een hot topic: de nultolerantie en rijden. Alcohol & drugs vormen samen met snelheid en het niet dragen van de gordel de hoofdoorzaken van verkeersongevallen.

1

Het eerste uur

is steeds het ergste

wakker worden

zonder

en ik die keer op keer herhaal

dat ik je nog éénmaal …(1)

Iemand verliezen door een verkeersongeval is een enorme emotionele schok en heeft een grote impact wanneer het slachtoffer een collega, goede vriend of familie is. Je tracht een antwoord te vinden op de waaromvraag en je voelt je heen en weer geslingerd tussen heftige emoties en een gevoel van verdoofdheid. Om de doelstelling van het regeerakkoord te halen tegen 2020 en het aantal verkeersslachtoffers te halveren ten opzichte van 2010 – 420 – zullen er duidelijke regels en maatregelen moeten zijn. “Zo snel mogelijk nul doden en zwaargewonden in het verkeer” liet Cathy Berx, gouverneur van Antwerpen, optekenen in De Standaard. Laten we ervan uit gaan dat iedereen zich achter die ambitieuze doelstelling schaart.

5

Alcohol op het werk werd met CAO 100 aangepakt, ofwel via het arbeidsreglement waar de werkgever rekent op het gezond verstand en de verantwoordelijkheidszin van zijn werknemers, ofwel met een beleid. Bedrijven of organisaties die zich bewust waren van het probleem werkten op basis van vier pijlers een preventief alcohol beleid uit: regels en procedures bij acuut en chronisch misbruik, hulpverlening, regels over de beschikbaarheid en gebruik en – last but not least – informatie en vorming rond alcohol (en drugs).

Op (arbeids)plaatsen waar men op de hoogte was van een groot alcoholverbruik zijn de biertjes vervangen door frisdranken en alcoholvrije dranken winnen aan belang op events en recepties. In plaats van het appelsapje is het serveren van een alcoholvrije cocktail een verantwoord alternatief.

De organisatie van en naar een gebeuren is een vast onderdeel geworden in eventplanning en -management, bv. door het organiseren van collectief vervoer, het vooraf contacteren van taxibedrijven of het stimuleren van carpooling. Vijf jaar na invoeren van CAO 100 lijkt het effect van preventie en sensibilisatie  zijn vruchten af te werpen.

De campagne “een beetje BOB (of ROB voor Vlaanderen) bestaat niet” is duidelijk: nul promille in het verkeer. Hoe helder de regels, hoe minder ze voor interpretatie vatbaar zijn, hoe groter de kans op veiliger verkeer.

Jongeren staan open voor de nultolerantie – zij zijn opgegroeid met BOB -, blijkt uit een recente enquête van iVox bij duizend Vlamingen voor het Nieuwsblad, maar of de X-generatie, waar de beleidsmakers ook deel van uitmaken, hier klaar voor zijn ?

De gouverneur van West-Vlaanderen, Carl Decaluwé, houdt er een pleidooi voor. “Ondanks alle mogelijke sensibiliseringsacties is de 0,5 promille niet voldoende. We moeten durven te overwegen om naar 0 promille te gaan zoals in Scandinavië waar we direct resultaten zien.” Aanleiding waren de resultaten van de Verkeersveilige Nacht” waar 6 % meer bestuurders dronken betrapt werden dan in 2014.

Elk van ons kan ervoor kiezen om de kans dat hij of zij een ongeval veroorzaakt zo klein mogelijk te houden.

Hier alvast een paar tips om te genieten van het glaasje bubbles, de triple of de whisky:

  1. Spreek vooraf af en kies een BOB.
  2. Voor de smartphone gebruikers: download de app van Uber of PickMeUp
  3. Hou de gegevens van het openbaar vervoer bij de hand

“Don’t drive drunk”, zong Stevie Wonder al in 1984. Goede afspraken, goede chauffeurs.

Geniet van de eindejaardagen …and keep it safe on the road!

 

(1) bron: ‘Als het verkeer je raakt’, praktische gids na een verkeersongeval, Rondpunt vzw

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s