“Reclame” als maatregel in de risicoanalyse. Knap werk !

reclame

Marketeers verhogen de veiligheid. Echt waar. In juni plaatste ik reclame op het achterraam van mijn wagen. Foetsie was mijn anonimiteit. Niet dat ik een wegpiraat ben. Ik rij sinds 1989 en had eigenlijk nog nooit een echt ongeval. Bij mijn weten heb ik twee keer een bumper geraakt. That’s it.

Er is natuurlijk het feit dat mijn core business “veiligheid” is. Dat moet lukken. Daardoor moet ik het voorbeeld geven. In bedrijven hou ik de trapleuning iedere seconde vast en loop ik nooit naast de geijkte voetpaden. Als preventieadviseur is het een must om je te gedragen.

En in het verkeer staat het er nu zwart op wit. Ik doe aan preventie (& kwaliteit). Dat doet andere chauffeurs inschatten wat mijn afstand tot de voorligger is. Dat doet hen kijken naar de snelheidsmeter. Dat doet hen inschatten hoever ik van dat zebrapad geparkeerd sta. Reclame. Wie had dat nu gedacht.

Bij andere beroepen zal het wel iets minder extreem zijn, maar het effect is zeker meetbaar. Daar ben ik zeker van. Hef die anonimiteit in het verkeer op en je zal zien dat het aantal doden in onze jaarverslagen daalt. Zeker weten. In 2014 waren de verkeersdoden nog goed voor 29% van de 59 dodelijke arbeidsongevallen.

Reclame als maatregel in een risicoanalyse. Zie je het al staan? Grappig. En goed. Efficiënt. Niet alleen voor onze veiligheid, maar ook voor HR.

Als werknemer hoor je fier te zijn op je bedrijf. En loyaal. Dus zou je echt happy moeten zijn om met de merknaam en website rond te rijden. We lopen dagelijks rond met allerlei kledingmerken op ons lijf. Merken die onze identiteit zouden moeten maken. Tegelijk hebben vaak liever geen visibiliteit voor wat onze identiteit echt vorm geeft: onze job.

HR zou het kaf van het koren kunnen scheiden. Zij die graag en loyaal voor je werken en zij die zich ervoor schamen. Reclame dus. Op de firmawagen.

Als preventieadviseur moet je dus dit najaar inbreken in de budgetteringen van marketing. Zorg voor stickers op de wagens. Doe dat via HR. Laat hen maar een loyaliteitsprogramma uitwerken, waar stickers hun plaats in hebben. 120 Euro hebben mijn stickers gekost. Een habbekrats.

Al je firmawagens worden plots visibel op de Brusselse ring. Tenzij deze ring vol zit met ontevreden klanten die je met opzet willen van de weg rijden, is het een schitterend idee. Veilig, commercieel en retentie-gericht. Faut le faire.

Tijd om je geniale idee te verzilveren in de vorm van een extra premie. Ook dat is reclame, voor jezelf. Als genie van dienst. Zodat het nog een leuk eindejaar wordt.

3 thoughts on ““Reclame” als maatregel in de risicoanalyse. Knap werk !

  1. Hoe vaak, geven reclame uitingen het slechte voorbeeld op veiligheid.
    In Nederland zag ik in een studentenomgeving een grote vitrine met een levensgrote studente, die languit op de vensterbank een boek aan het lezen was. In Nederland houden ze statistieken bij hoe vaak er iemand uit het raam valt.

    Like

    • Reden te meer dat beide werkvelden (marketing en preventie) beter samenwerken. We – Myriam en ik – werken en werkten ook mee aan een mooi aantal publicaties. Het is inderdaad telkens weer in overleg dat de juiste illustraties gevonden worden. En in dit specifieke item van de blog (firmawagens), is er heel vaak een grote weerstand van de medewerkers. Vandaar dat ik er ook HR bij haalde: de fierheid om voor je organisatie te werken. Als die er niet is, mag je samen met HR aan de slag om een cultuurswitch te realiseren. HR, marketing, preventie… het mooie is dat afdelingen samen kunnen werken aan winwin’s. Waarbij wij – dé preventieadviseurs – de welzijns-invalshoek verzorgen.

      Liked by 1 persoon

  2. Zal voor een stuk wel veiligheid verhogen, dat niet meer anoniem zijn… Maar voor velen maakt het niet zoveel uit, b.v. de vele bestelwagens met nochtans zeer zichtbare logo’s die de snelwegen onveilig maken. Als je het zoals je suggereert via HR regelt, zou je het wel moeten verplichten – dat kan je als werkgever. Of b.v. de leasemaatschappij instructie geven om dit standaard te doen bij elke nieuwe wagen die wordt afgeleverd. Waarom zeg ik dit? Omdat mijn werkgever het ook een keer heeft geprobeerd – op aangeven van een ex-collega die jou welbekend is 😉 – maar helaas werd het niet verplicht maar optioneel. De overigens kleine en onopvallende sticker werd aan iedereen vrijblijvend bezorgd. Resultaat: meer deden het wel dan niet. Waarom? Misschien staat het niet zo sjiek op je mooie Audi, Mercedes of Beier? Misschien blijf je toch liever anoniem omdat je weet dat je rijgedrag niet zo kosjer is? Ofwel ben je het gewoon vergeten en is dat stickertje ergens tussen je paperassen beland. Dus ik zou zeggen: 1) verplicht 2) opvallend 3) standaard en professioneel aangebracht door leasefirma/garage.

    Like

Geef een reactie

