Jordan Lukaku en de valstrik van de veiligheidscultuur.

colors-xxx

Mmmm. Echt intelligent is het natuurlijk niet om een 18-jarige met voorlopig rijbewijs een Mercedes ML220 als bedrijfswagen te geven. Daar ligt het probleem volgens de advocaat. Hij heeft ‘m ondertussen vervangen door een Range Rover. Niet dat hij een rijbewijs heeft, maar toch… Het rijbewijs is hij voor lange tijd kwijt. Na vier keer boven de 160km/u geflitst te zijn op dezelfde E40…

Dat rijbewijs, de wagen, de waarden en het gedrag. Laten we ze eens bekijken.

Volgens de advocaat is Anderlecht mee verantwoordelijk omdat ze een veel te snelle wagen cadeau doen aan een snotneus. Een “jongere op het werk” als het ware. Laten we de drie basisvoorwaarden voor “geschikt” eens op een rijtje zetten: technisch, organisatorisch en menselijk gedrag.

Technisch geschikt. Wie preventie zegt, zegt voor mij inderdaad nog steeds dat de arbeidsmiddelen geschikt moeten zijn. Technisch gezien is de wagen geschikt. Dus op dat vlak is er geen probleem. Over-geschikt zelfs, een snelheidsbegrenzer zou ik zeker aanbevelen als preventieadviseur. Kwestie van hem minder “over-geschikt” te maken. Maar eigenlijk is het een veilige wagen.

Organisatorisch geschikt. Daar wringt toch wel een heel voetbalschoentje. “Voetbal gaf hem geen waarden mee”, is de titel van het krantenartikel. Alles moet blinken en prestige uitstralen. Het moet snel gaan en je moet scoren. In een nuttshell zijn dat de bedrijfsdwaarden van o.a. Anderlecht. Fout dus. Als bedrijf (een voetbalploeg is een nv) moet je ook andere waarden mee kunnen geven. Expliciet, maar vooral impliciet.

Een beetje policy mag ook wel. Ik hoorde op de radio deze middag dat de Paus tegenwoordig enkel Hyundai’s koopt voor medewerkers in Vaticaanstad. Omdat het nederig mag blijven. Ook dat is een waarde. Een andere dan die Mercedes voor een snotneus. De policy mag wat meer “groei” voorzien. Starten met een A-klasse en pas later een ML-klasse bijvoorbeeld. Want als je start met een ML, wil je later een Maybach. Dus policy. Inderdaad. Nadenken voor wie nog te groen achter de oren is en hem helpen. Gele kaart voor Anderlecht.

Gedragsmatige component. Natuurlijk is het de chauffeur die in de fout gaat. Jordan neemt de beslissing om te snel te rijden en is daar zeker mee eindverantwoordelijke. Maar om hoger genoemde redenen niet alleen. Het is hedentendage populair in de maatschappij en in het bedrijfsleven om alles bij het individu te leggen. Het individu moet zijn gedrag aanpassen (conformeren bij wijlen) aan wat gewenst en correct is. De uitwassen hiervan zijn dat werkgevers hun handen terug trekken als het fout loopt.

In tegenstelling tot de wet denken ze als werkgever niet verantwoordelijk te zijn, maar leggen alle schuld bij het eenzame individu. Een individu dat vaak door gebrek aan vorming niet eens de gevolgen kan inschatten.

Lukaku is verantwoordelijk. Maar hij kon het maar worden doordat de andere verdedigingslijnen faalden. Er was geen echt beleid, laat staan een preventief beleid. Geen foute wagen, geen fout gedrag. Zo zit de preventiehiërarchie in elkaar. En daarom heeft iedere werkgever een preventieadvisuer, om dat uit te leggen aan de directie. Ook bij de nv Anderlecht.

Conclusie: als je als voetbalbedrijf iets geeft om je medewerkers, iets geeft om je klanten, iets geeft om je imago. Als je als voetbalbedrijf correcte waarden wil hanteren en uitdragen. Ga dan preventief en correctief te werk. Preventief door je waarden te adapteren en door een correcte policy uit te werken. Correctief door Jordan te begeleiden in correct rijgedrag en omgang met geld. Anders eindigt hij als Pico van de Kampioenen: berooid en alleen in een caravan ergens te velde. Een caravan die hij niet eens kan verslepen, bij gebrek aan een rijbewijs…

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s