Vakantiemodus

Vakantie, pauze, de stekker uit. Eventjes ontsnappen uit de routine. Tijd voor iets anders. VakantieMODUS Maximaal Ontstressen Door er even Uit te Stappen

Naar de kust, Frankrijk of Italië , een pretpark met de kids of de sfeer beleven op een muziekfestival. Zijn de banden ok? Check. EHBO-zakje aangevuld. Check. Mobiel nummer van mama of papa op het polsbandje van de kids. Check. Oordoppen niet vergeten. Check. Nee, de preventieve gedachte stopt niet als de vakantie begint. En toch gaat de stekker uit ….

Een uitstap, museum bezoek, een concert en een goed boek (“Schitterende ruïnes” en “”Mentaal kapitaal”) staan met stip genoteerd. Want cultuur zorgt voor frisheid “on return”.  Een mentale vakantie heeft zelfs geen verplaatsing nodig… een lang bad, een wandeling of een massage, het kan allemaal. Wie weet zorgt de vakantie voor de energieopstoot die ik nodig heb om dat probleem – waar ik al zo lang zit over te stressen – in één , twee, drie op te lossen.

Maximaal ontstressen? Stress of burn-out, dat voorkom je liever. Ook dat is vakantiepreventie. Daarom leg ik mijn mobieltje aan de kant… toch voor eventjes.

Verrassend toch hoeveel jongeren (de symptomen van) een burn-out hebben. De overload aan info, het moeten presteren en de sociale druk, “I know”.  Maar kunnen we wel zonder het “continu bereikbaar zijn”? Elke Geraerts vindt dat de burn-outepidemie voor een groot deel, aan het altijd en overal met elkaar en dus ook met het werk verbonden te zijn, te danken is. Ik doe alvast een poging even onbereikbaar te zijn. tijdvoorvakantie En Daarna… het is nooit gemakkelijk om na de vakantie weer in de flow van het werk te geraken. Daarom vind ik het essentieel om je ook mentaal en fysiek weer voor te bereiden op de omschakeling van vakantie-  naar werk-modus. Om een stressvolle terugkeer te vermijden, maak ik nu al goede voornemens voor  tijdens de laatste dagen van mijn vakantie:

  • een beetje lichaamsbeweging (30 min per dag zwemmen) kan helpen mijn geest vrij te maken en mij mentaal voor te bereiden op de uitdagingen van het werk,
  • lekker ontspannen voor de rest van de vakantie, want vakantie is soms ook wel eens vermoeiend of veeleisend,
  • mijn slaapritme weer aanpassen door de wekker ‘s ochtends weer op werkweek in te stellen, de vrijdag voor het laatste vakantie-weekend,
  • een beetje planning vooraf kan een groot verschil maken. Dus blijf ik even stilstaan bij de dingen waarmee ik net voor de vakantie bezig was en beslis welke taken prioritair zijn,

Aan iedereen die het nog te goed heeft: Enjoy the summer-holidays, of een prettige werkdag gewenst!

