In Flanders Fields

In Flanders fields the poppies blow Between the crosses, row on row (John McCrae)

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row
(John McCrae)

Het is me wat. Op pad tijdens de hittegolf van de eeuw. Dat is op zich al inspiratie genoeg om aan welzijnsmaterie te denken. En toch, en toch. Qua thermische omgevingsfactoren valt het (h)eerlijk gezegd alleszins nogal mee. Het voordeel van de kuststreek, you know. Die 10°C minder dan in het binnenland zijn plots heel welkom als het in het binnenland 35°C is…

Nee, wat me een pak meer zorgen baart, is de verkeersveiligheid. Na 2 dagen heb ik stilaan een steuntje nodig om mijn mond dicht te houden, zo vaal is hij al van verbazing opengevallen.

  • Fietspaden? Niet nodig. Of toch, misschien, die 10m net voor en net na een rond punt.
  • Vertragen bij het voorbijzoeven van een fietser? Komaan, zeg.
  • Hier en daar een zebrapad, inderdaad. Maar dat betekent niet dat je er ook op kan oversteken zonder je leven te riskeren.
  • Elkaar als autochauffeur de plaats gunnen voor een manoeuvre? Ja, misschien, als ik een goede dag heb.
  • Snelheidsbeperking? Moh, welke snelheidsbeperking?

En dat in een omgeving waarin we bij uitstek zinloze doden herdenken. De tegenstelling kan niet groter zijn. Op Tyne Cot in Passendaele liggen 12.000 soldaten begraven. Even heb ik geprobeerd de rekenoefening te maken, en dat om te zetten in hedendaagse verkeersslachtoffers. Dan blijkt Tyne Cot net groot genoeg om onze verkeersdoden sinds het begin van deze eeuw te begraven.

In 2013 overleden 73 fietsers na een verkeersongeval, ‘slechts’ 10% van alle verkeersdoden. Maar 1000 andere fietsers geraakten ernstig gewond, en dat is goed voor 20% van alle zwaargewonden. En blijkbaar gaat het met fietsongevallen net als met betogingen, de cijfers van de politie liggen een pak lager dan die van de ziekenhuizen die gewonden opvangen. Fietsers extra kwetsbaar? Na 2 dagen fietsen door Vlaamse Velden verbaast het me niet meer.

Mijn jongste dochter verwoordde het zo, toen we voor de zoveelste keer met z’n allen op een rijtje klaarstonden voor een sprintje met de fiets aan de hand over een drukke steenweg “Mama, is dat niet gek? Ze zeggen dat het hier een fietstocht is, en toch maken ze geen oversteekplaatsen voor fietsen. Dat klopt toch niet?”.

Nee, dan klopt er inderdaad iets niet. En dan begrijp ik plots al die mensen die “op den buiten” wonen, en denken dat het in de stad levensgevaarlijk is. Als het bij hen al zo gevaarlijk is, op de “kalme buiten”, wat moet dat dan in de stad niet zijn?

Advertenties

3 thoughts on “In Flanders Fields

  1. Pingback: Wie verre reizen doet…. | Preventiekronkels

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s