Lekker veel tijd voor mezelf

boeken-xxx

Eens om de zoveel tijd heb ik tijd voor mezelf. Mijn vrienden gaan volledig op in de voetbaldrukte. Zij hossen van de ene barbecue naar het andere dorpsplein om samen naar de rode duivels te kijken. WK of EK, kwalificatie of the real stuff… maakt allemaal niet uit. Leuk voor hen! Zij stoppen desnoods een uur vroeger om op tijd klaar te zitten voor het voetbalfestijn. Allemaal samen in de vervroegde file.

Soms gaan ze iets later slapen dan gewoonlijk, wanneer de match – of zeker de nabesprekingen en viering van de overwinning – pas laat afgelopen is. Helemaal uitgeslapen zijn ze de volgende morgen niet altijd. Dus ook niet helemaal aandachtig, wat de veiligheid niet ten goede komt …

De (aanloop naar de) zomerperiode is meestal een tijd met iets minder werkdruk dan in de rest van het jaar. Je kan achterstanden wegwerken om met een propere lei en vol goede moed het nieuwe werkjaar te beginnen. Er is bijna tijd om te ‘chillen’.

Als de Rode Duivels spelen, is het op vele plaatsen nog rustiger. Dat geldt ook voor mijn baan. Zo krijg ik minder infovragen, zeker in de namiddag (als de voorbereidingen voor de match mensen hun gedragspatroon beginnen te bepalen).

Zo kijk ik dus al uit naar de match tegen Wales. De voorstress ken ik als ‘voetbalblinde’ niet. Terwijl de rest al gespannen voor de buis bivakkeert, ga ik op mijn gewone uur naar huis Er is veel zitplaats op de tram. Massa’s zitplaatsen! In de winkel waar ik altijd mijn inkopen doe, heb ik het hele pand voor mezelf. Er staat geen wachtrij aan de kassa. Ik ben veel vlugger thuis. In vergelijking met anders ben ik toch een half uurtje vroeger klaar met ‘koken en eten’.

Ik heb meer tijd voor mezelf. Er is geen bal op de teevee. Of juister gezegd: er is alléén die ene bal op teevee. Dus kan ik de boeken die al maanden liggen te wachten op een lezer ter hand nemen. De teevee-series die ik opgenomen heb – of waarvan ik met nieuwjaar van mijn petekind de DVD-s cadeau kreeg – worden eindelijk uitgepakt en bekeken. Goeie boeken trouwens. En goeie series! Ik ben een tevreden mens.

En ik hoor dat de rest van de Belgen ook tevreden is! Na het fluitsignaal juichen ze de hele buurt toe. Ze toeteren enthousiast en zingen overwinningsliederen. Mooi toch, die gezamenlijke vreugde …

Als het feestgedruis zich in de cafés terugtrekt, kruip ik tevreden in mijn bed en lees nog een hoofdstuk in een pracht van een boek. Uitgeslapen en alert verschijn ik de volgende (maan)dag op het werk. Aan mij kan je een voorbeeld nemen! 🙂

Geef een reactie

