Ik ga naar het NBN en ik koop…

geldsok-xxx

Ik ga naar het NBN en ik koop: ISO 9001 (de draft van de versie 2015, ah ja, een mens moet op de hoogte blijven, voor 48 euro).

Ik ga naar het NBN en ik koop: ISO 9001 en ISO 14001 (de draft van de versie 2015, ah ja, een mens moet op de hoogte blijven, voor 45 euro).

Ik ga naar het NBN en ik koop: ISO 9001, ISO 14001 en ISO 19600 (de Engelse versie van december 2014, een mens moet op de hoogte blijven, 128 euro).

Ik koop bij het NBN en ik betaal: alles samen een mooie som. Enfin, neem het van mij aan (1), we zijn nog lang niet op het punt waarop normen gratis ter beschikking zijn.

Fast forward. Enkele maanden later…

Ik ga naar het NBN en ik koop: de definitieve versie van ISO 9001:2015 (je kan niet blijven aanmodderen met een draft). En de definitieve versie van ISO 14001:2015 (om dezelfde reden). en doe ook maar ineens de Nederlandstalige versie van ISO 19600 die intussen verschenen is (niks zo goed als op de hoogte blijven in je eigen taal tenslotte).

En zo blijven we bezig natuurlijk. Want normen kopen is niet cheap. En nee, het maakt niet uit of je die norm vrijwillig volgt of je er toe verplicht bent. ISO 9001 kost precies evenveel voor de student die een eindwerk maakt, als voor de externe dienst die in het kader van z’n erkenning verplicht is hem te volgen. Straffer nog, zelfs als een norm in de wetgeving vermeld wordt, moet je hem nog zelf aankopen. Wat eigenlijk tegen alle principes inzake wetgeving is, je zou als burger en als organisatie altijd gratis toegang moeten kunnen hebben tot de verplichtingen die de overheid je oplegt. In sommige gevallen moet je dus als het ware betalen om te mogen weten waaraan je moet voldoen. Ik zou denken dat een norm minstens in die gevallen gratis ter beschikking wordt gesteld. Niet dus…

Ik zal maar al beginnen sparen, met de ISO 45001 in zicht…

 

(1) Elke gelijkenis met een bestaande radiospot is louter toevallig.

4 thoughts on “Ik ga naar het NBN en ik koop…

  1. Ik von het normaal dat u voor iets betaald. Hoewel dat de prijzen te hoog zijn. Hierop wil ik de ambetantenaren al tegemoet komen: betaal op uw inkomen ook 45pct belastingen in plaats van de luttele niets tot max13pct van uw inkomen. Laten we alle Europese medewerkers belastingen betalen dan krijgen we nog geld om het te willen downloaden en wordt onze samenleving er op veiligheid milieu en kwaliteit er nog beter van. Welkom in de ideale wereld.

    Like

Geef een reactie

