Blokker, Blokken en FFB

Bron: vandaag.be

Bron: vandaag.be

Blokken is de populairste app. Het heeft zeker zijn nut. De CAO104-generatie (45 jaar en ouder) gebruikt duidelijk apps en blijft via kwisvragen nog scherp ook.

Best beledigend vind ik deze boutade van mezelf. Alsof je vanaf 45 jaar een probleem hebt… Ik wil geen betutteling en voor wie er aan twijfelt: ik werk graag en kan best nog mee met de meute. 45 of niet.

In Nederland zagen ze het iets ruimer dan de 45-plusser. Daar hebben ze sinds dit jaar een participatiewet voor lokale overheden. Er zijn richtlijnen opgelegd inzake het aanwerven van “onpopulaire doelgroepen”: andersvaliden, ouderen, …

Bij ons zijn het enkel de oudjes die een beleid moeten krijgen. Een ferm fout beleid (FFB). Vakbonden willen de cao invullen genre: “exta pauze”, “extra verlof”, “lager tempo”, … Allemaal frases waarmee ze aangeven dat in hun denken 45-plussers sukkels zijn. Sukkels die zich finaal zo zullen gedragen. FFB.

Werkgevers… nou ja… vorig jaar vroeg een werkgever of ik mee wilde werken aan een cao104-beleid. Blij als een kind was ik. Eindelijk een witte raaf. Tot de aap uit de mouw kwam. De werkgever vroeg me mee te werken om, en ik citeer letterlijk, “hem van die oudjes af te helpen”. FFB.

Tja, gelukkig ben ik zelfstandige en geen werknemer. Als werknemer durf je dan je anciënniteit niet in de weegschaal te leggen. Als zelfstandige zeg je gewoon even flink je gedacht. En trek je een ethische grens. Een geloofwaardigheidsgrens ook. Zoals het hoort.

Toch ook even mijn licht opgestoken bij beleidsmakers. Of zij wisten hoe om te gaan met deze paradox? Nee hoor. Een hele boel theoretische teksten en sites. Vast en zeker met subsidies gemaakt, maar geen enkele hulp in het werkveld. FFB.

En Blokker? Wel die kondigen in Nederland aan om de oudere werknemers te ontslaan. Ettelijke honderden. Ze zijn duur. FFB.

Wat scheelt er toch met deze samenleving? Ik wil best en graag zelfs tot mijn 67 werken. Omdat ik het graag doe. Omdat het een zinvolle manier van leven is. Omdat je als preventieadviseur mensen echt kunt helpen. Omdat het permanent bijblijven belet dat ik mentaal sterf. In een zetel of in Benidorm. Het doet er niet toe. Werken is best wel ok.

Opslag ieder jaar? Extra verlof of pauzes? Als zelfstandige staan mijn verlof en pauzes in directe verhouding tot mijn inkomen. Sterker nog. Ik kan dat volledig zelf bepalen (mits toestemming van mijn vrouw). Ik bepaal dus zelf hoeveel ik werk, hoeveel ik verdien, hoeveel ik op reis ga.

Baas over eigen leven. En een directe link naar inkomen. Een link gebaseerd op inspanning ipv anciënniteit of leeftijd. Let op,ik pleit niet voor meer zelfstandigen. Ik pleit ervoor om mensen hun eigen leven meer zelf in te kunnen laten vullen. En hun werk. Wanneer ze werken, hoeveel ze verdienen en hoe ze hun taken invullen.

Zou dat Blokker kunnen overhalen? Zou daar een goede vraag voor Blokken inzitten? Laten we hopen op vijf minuten politieke moed om deze knoop aan te pakken. Vijf minuten moed voor een loopbaan vol perspectief. Geen FFB, maar een FGB. Met de G van Goed.

One thought on “Blokker, Blokken en FFB

Geef een reactie

