Mijn vriend was dood, de dader rouwde om zijn BMW…

Bron: nl.wikipedia.org

Bron: nl.wikipedia.org

Een fait divers in De Morgen. Verwijzend naar het virale artikel in charliemag. Een aangrijpend stuk geschreven door Sophie Lodewijks. Een schrijnend persoonlijk stuk dat al meer dan 100.000 keer gelezen werd en ik iedereen aanraad om te lezen.

Ik las het voor ik in de wagen stapte. Van Antwerpen naar Leuven. In de spits. Tijd zat om na te denken dus. En daar kwam de beroepsmisvorming. Al kruipende op de Brusselse ring. Kan MUOPO een verloren leven nog zin geven?

Sophie verloor haar vriend. Alcohol doodt. Dat is haar bottom line. En ze heeft gelijk. Volgens haar artikel heeft alcohol een hand in 25% van de dodelijke verkeersongevallen. En toch, toch is er meer. Meer dan die M van Mens. Laten we er onze MUOPO even bijhalen.

Mens. Het menselijke gedrag is inderdaad fout. Alcohol drinken als je nog moet rijden gaat niet. Punt.

Uitrusting. Het dragen van de autogordel is niet de oorzaak van het ongeval. Maar bij 60% van de dodelijke verkeersongevallen, is het niet-dragen van de gordel een factor om mee rekening te houden. Het is niet de reden van het ongeval, maar eventueel wel van de gevolgen.

Organisatie. 55 minuten wachten op hulp. In de bittere kou. Kan dat niet beter? Sneller? De hulpverlening onder de loupe nemen kan geen kwaad.

Product. Wagens die 180/uur kunnen halen. Waarom homologeren we dat? Waarom krijgen die überhaupt een roze kaart en toegang tot onze wegen? Waarom heeft iedere wagen verplicht een brandblusser, maar geen alcoholslot en snelheidsbegrenzer? Onze wagens zijn eigenlijk niet conform aan het gewenste gebruik… Ik zou ze geen groen licht voor indienststelling geven.

Omgeving. Niemand stopt om hulp te bieden bij deze kou. Zijn we zo koud geworden? Wie schonk het laatste glas alcohol uit voor de dader in de wagen stapte, is die niet mee schuldig? En waarom hield zijn omgeving hem niet weg van het stuur? Waarom lieten ze hem vertrekken? Peer pressure? Sociaal aanvaard gedrag?

Een tragisch verlies. En ja, alcohol speelde een belangrijke rol. Maar we zijn allen mee schuldig. Zeker als je het beperkte lijstje hierboven mee bekijkt. Als we nu eens met zijn allen beslissen om elk voor zich te doen wat hij of zij kan om een puntje uit de lijst weg te werken. Zijn we dan al niet een heel stuk?

En het product aanpakken? Andere auto’s bouwen? Wel, dat zal moeten wachten op vijf minuten politieke moed…

Advertenties

One thought on “Mijn vriend was dood, de dader rouwde om zijn BMW…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s