Codex en retail: haat-liefde?

bron: yourtruelife.org

bron: yourtruelife.org

Iedereen die me kent, weet dat ik een voorkeur heb voor de Codex. Onze bijbel noem ik hem. Retail en horeca zijn twee andere zaken waar ik wel “eens mee in contact kom”. Mijn carrière begonnen in het hotelwezen en fast food (jawel). Nu vaak in de mode vertoevende (jawel).

En de Codex? Wel die is een zegen en een gesel tegelijk.

Een zegen, heel zeker. In een wereld van kleine budgetten, kleine marges en dure personeelskosten, is een goede wetgeving meer dan welkom. Het duwtje in de rug. Tien geboden distilleren doe ik dan en die afdwingen.

Je kan je jokers niet op iedere veldslag inzetten. Ik ga dat heus niet doen om aluminium ladders te laten keuren die die enkel binnen in een klein, droog en vlak magazijn gebruikt worden om af en toe een paar schoenen van een rek te nemen. Nee, dan zet ik in de eerste rondjes liever mijn jokers in op brand, asbest, elektriciteit, …

De eerste rondjes zeg ik wel. Het DRBS werkt een beetje als een breiwerkje. Steek per steek brei je verder aan bewustzijn en welzijn. Zijn de nooduitgangen in orde? Heb je toegang tot je TMB-verbouwingen? Dan komen de ladders in het vizier.

De Codex als hulpinstrument. Om de eenzame preventieadviseur hulp te verlenen in bange dagen. Om – heel erg gedoseerd – te dreigen met hel en verdoemenis indien nodig. En vooral om te zeggen dat we goed bezig zijn, in dit rondje van de PDCA-cirkel of DRBS.

De Codex is ook een gesel voor elke welwillende preventieadviseur in deze sectoren. 18,5m² als refter in een winkelruimte waar twee mensen werken. Ok, ik hoef geen refter te hebben. Als het CPBW meewerkt… Maar laten we het er op houden dat de “sociale sfeer in België even niet mee zit om constructief te werken”. Of brandbestrijdingsploegen die opgeleid moeten zijn om het vuur in eerste instantie te bestrijden. Hoe doe je dat als je personeel per vier-vijf in een andere stad zit, de marges laag zijn en het verloop in het jonge-hippe personeelsbestand gigantisch? Hoe maak je daar een plan op om genoeg medewerkers op te leiden voor brand, EHBO, … wetende dat een groot stuk van hen reeds van job verandert voor ze opgeleid zijn…

Nee, de Codex is niet gemaakt voor bedrijven die gedecentraliseerd werken. Een typische retailomgeving heeft misschien 10% van zijn personeelsbestand centraal zitten. De rest is verspreid over tientallen steden in België. In mini-teams en maxi-gebouwen. Op zo’n moment haat ik de Codex.

Anderzijds. Een onrustige geest als de mijne moet constant gevoed worden met vraagstukken. En net dat is wat de Codex doet. Me constant vraagstukken voorleggen. Om een compromis te vinden tussen echt welzijn en formalistisch welzijn. Wat zou ik zijn zonder deze vraagstukken? Niet meer dan een dolende geest op zoek … naar Godot?

 

2 thoughts on “Codex en retail: haat-liefde?

  1. “Elk voordeel heb zijn nadeel”, zei Cruyff ooit. En dat is het ook.

    Aan de ene kant heb je inderdaad liever geen formalistische inspectie die formulier na formulier opvraagt.
    Aan de andere kant, kun je met wat slimmigheid zo’n inspectieverslag als hefboom gebruiken binnen een bedrijf.

    Mij zouden ze vooral al gelukkig maken als de wetgeving bij wijlen minder formalistisch zou zijn.

    Like

Geef een reactie

