Nieuwjaarsbrief voor Minister Peeters

Minister Peeters.

In tijden dat ministers via Twitter naar elkaar kerstkaarten sturen, kerstwensen naar medewerkers worden gestuurd en de laatste dossiers van het jaar worden afgewerkt, werd de Algemene Beleidsnota van de nieuwe federale minister bevoegd voor Werk gepubliceerd. Dat werk een belangrijk thema is waar veel staat te gebeuren, getuigt de voorbije maand vol acties en mogelijks straffere reacties. Echter bleef het heel stil op vlak van arbeidswelzijn.

Kerstkaart Minister Peeters

Kerstkaart Minister Peeters

De beleidsnota bedraagt 43 bladzijden, waarvan de volle zes (halve) bladzijden zijn gewijd aan welzijn op het werk. Althans, als je de administratieve vereenvoudiging van de controleartsen meerekent. Sta me toe om met de deur in huis te vallen: wat heeft dat in godsnaam met welzijn op het werk te maken? Ergens is de controle op controlegeneesheren een bevoegdheid van een commissie bij de FOD WASO, maar dat kan men ook zeggen over het ervaringsfonds. Gelukkig behoren beide niet tot de 7 welzijnsdomeinen.
In deze beleidsnota staat onder andere dat de NAR (Nationale ArbeidsRaad) binnenkort van de sociale partners een advies zal krijgen betreffende de nieuwe wetgeving van de Europese Commissie. Deze heeft een nieuw actieplan voor 2014-2020 klaar liggen en publiceerde dit op 6/6/2014. Zucht. Bij de laatste nationale strategie (2008-2012) was er al een jaar voorbij alvorens het eerste document werd voorgesteld en dat lijkt nu niet anders te gaan.

Arbeidsongevallenpreventie is het volgend thema dat wordt aangesneden, althans toch heel oppervlakkig. “Het aantal dodelijke en zeer ernstige arbeidsongevallen blijven hoog” valt er te lezen. “Terwijl er een daling van het aantal arbeidsongevallen op de werkvloer in de voorbije jaren is waar te nemen.” Is dat ook zo? In 2013 waren er 5 dodelijke ongevallen meer dan in 2012 op de arbeidsplaats… 72 maal is er in 2013 verteld aan kinderen dat hun papa/mama niet meer zal werken voor hun toekomst. Het deeltje “arbeidsplaats” hierbij moet de nuance voeren. Het is inderdaad zo dat er bij “derden” minder dodelijke ongevallen zijn gebeurd (33->27), maar op de eigen arbeidsplaats bleef het bij een gelijke stand: 22. En noch de stijging bij de (verkeers)ongevallen op de openbare weg, noch het woonwerkverkeer, worden aangehaald als (top-)prioriteit. Er wordt in alle talen over gezwegen, terwijl we allemaal weten dat “stilstaan, achteruit gaan is” en zeker in preventie.

Over de psychosociale risico’s ga ik niet beginnen, ik denk dat de voorbije maand voor de minister en zijn kabinet een goed idee hebben gevormd wat psychosociale belasting is. Nu komt diezelfde belasting terug voor de personen die meewerken aan de omzetting van de Seveso-richtlijn. Tegen eind mei 2015 moet de definitieve versie klaar liggen. Gelukkig heeft de NAR zijn advies al uitgebracht. Het voorontwerp dat dateert van 30/09/2014 en telt welgeteld vijf bladzijden. Behoorlijk weinig voor wat toch wordt omschreven als het schoolvoorbeeld van goede samenwerking tussen alle verschillende milieu- en welzijnsdiensten en disciplines in Vlaanderen, Wallonië en Brussel.

Het lijkt erop dat deze regering bitter weinig gaat doen aan vernieuwing op het vlak van preventie. Dit terwijl we op een breekpunt staan in de geschiedenis. We gaan allemaal langer moeten werken, impliceert dit niet automatisch dat er meer middelen moeten worden voorzien om mensen op een kwalitatieve manier aan het werk te houden? Wetgevend kader is meer dan nodig, gezien men 19 jaar na het verschijnen van de Wet Welzijn nog te vaak preventie als overbodig en kostelijk beschouwd. Gelukkig zijn de trends sinds 1990 echt dalend als het over het aantal arbeidsongevallen gaat, maar als men niet voldoende blijft vernieuwen, gaat deze tendens vooral terug stijgen met de ongevallen op de openbare weg als pijnlijke reminder.

Als er iets is dat wij wensen, minister Peeters, is het dat er maar één ding echt achteruit gaat de komende jaren: het aantal arbeidsongevallen, met of zonder letsel. Geen telefoontjes meer moeten plegen naar de HR-dienst met de boodschap “ik heb slecht nieuws“. Geen beroep hoeven te doen op de psychosociale bijstand na een (zeer) zwaar ongeval, omdat ze niet meer voorkomen. Laat deze beleidsnota ajb slechts een valse start zijn en zet volop in op preventie, zonder te vervallen in de gevreesde betuttelende reglementitis.

De bloggers van Preventiekronkels.
2 januari, 2015

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s