Spreken is zilver…

zwijgen2-xxx

Studiedagen volgen of zelf presentaties geven, ik heb er in wezen geen probleem mee. Meestal. Maar soms raakt ik er toch behoorlijk gefrustreerd van. En blijkbaar ben ik niet de enige. In 2013 werd er een onderzoek gedaan naar ergernissen bij het luisteren naar (powerpoint) presentaties en dat waren er heel wat… Met stip op 1: aflezen van slides. Gevolgd door te kleine en teveel tekst op slides en oninspirerende voorstellingen.

Preventieadviseurs-in-spé krijgen in de meeste opleidingen een lesmodule in presentatietechnieken. Overbodige luxe? Ik dacht het niet. Je verhaal verkopen is een vaardigheid die je kan leren. We klagen allemaal over te weinig aandacht voor preventie, te weinig budgetten, te weinig mensen en middelen. Maar verkopen we onszelf wel goed? Op studiedagen vervelen we elkaar al dood op met slides vol tekst en weinig wervende boodschappen. Waarom zou directie of management naar onze verhaal luisteren? En als ze tijd maken om te luisteren, zijn we dan voorbereid?

Powerpoint wordt in veel gevallen als spiekbriefje gebruikt. In mijn schooltijd probeerde we het nog weg te moffelen, nu dwingen we ons publiek om ernaar te kijken en mee te lezen. Zitten we niet genoeg in ons verhaal? Nemen we te weinig tijd om goed voor te bereiden? Gebruik slides voor wat ze dienen: als visuele ondersteuning van het verhaal. Waarom? Onderzoek geeft aan dat slecht 2 % van alle presentaties de boodschap blijft hangen bij de toehoorders. In 98% van de gevallen had de presentator dus evengoed geen moeite kunnen doen.

En dan mijn persoonlijke grootste stressfactor: TIMING! Neem bijvoorbeeld studiedagen. Ze worden vaak overvol gepland met sprekers die veel te vertellen hebben. Iedereen krijgt een half uurtje voor zijn bijdrage, maar weinigen slagen erin om binnen deze tijd af te ronden. Gevolg: de volgende spreker heeft nog minder tijd of studiedagen lopen hopeloos uit. Recent was ik als laatste spreker aan de beurt op een studiedag. De namiddag begon mooi op tijd, maar bij de eerste spreker ging het al mis. In plaats van tijd goed te maken, ging de volgende spreker nog meer over tijd. Op het moment dat ik eraan kon beginnen was de studiedag volgens het programma al afgelopen. Heel wat aanwezigen hadden intussen de zaal verlaten. (Maar elk nadeel heb zijn voordeel: je bent wel zeker dat degene die er nog zitten echt geïnteresseerd zijn…)

Beeldgebruik, goede timing, elevator pitch, kiss principe,… het helpt allemaal om je boodschap verkocht te krijgen. Maar vooral, vertel je verhaal, niet de tekst op je slides.

En uit respect voor je toehoorders, en voor de sprekers na jou…
Keep in mind: spreken is zilver, (op tijd) zwijgen is goud!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s