For real or not for real?

 

Dat signalisatie niet zomaar vanzelf werkt, dat weet iedereen intussen. Je moet de borden in kwestie altijd eerst gezien hebben en begrepen hebben voor het ook maar enig effect heeft. Maar dan nog kan je op onverwachte drempels stoten…

Laatst ging ik opleiding geven op een bedrijf met een gigantisch terrein waarop een vijftiental gebouwen stonden. Aan het onthaal had de portier me vriendelijk de weg gewezen naar het gebouw waar ik moest zijn, en hij had me laten weten dat er rondom het gebouw aan drie kanten parkeerplaats was waar ik mijn wagen vrij kon parkeren.

Aangekomen bij het gebouw in kwestie bleek dat op het terrein werken bezig waren die het aantal parkeerplekken serieus beperkten. Bijna overal parkeerverbod, netjes aangeduid met een hele reeks verbodsborden.

Dat werd dus rondrijden om toch nog een plekje te vinden. Blijkbaar was er door de (uitgebreide) werken een tekort aan parkeerruimte ontstaan. En toen zag ik een wonderlijk fenomeen. Op een aantal plaatsen werden de verbodsborden netjes gevolgd. En op andere plaatsen zag je een hele sliert auto’s geparkeerd staan, en werden de verbodsborden even netjes genegeerd. Als bezoeker aansluiten bij een rij fout geparkeerde auto’s is natuurlijk een risico, want misschien ben jij net wel “de auto te ver”. Lastig.

Uiteindelijk dan toch maar geparkeerd aan het andere uiterste van het terrein, weliswaar –ik beken- ook onder een verbodsbord, maar op een plaats waar het echt overduidelijk geen intern verkeer kon hinderen, en zowat helemaal in de struiken.

En ja hoor, ik kom in het opleidingslokaal, en het eerste wat iemand me zegt is “oh, maar aan deze kant van het gebouw mag je wel parkeren hoor, ondanks de verbodsborden, de werken zijn hier nog lang niet begonnen”. Fascinerend: blijkbaar was echt wel door de werknemers geweten welke bordjes “voor echt” waren, en welke je gerust kon negeren. Je bent in dit bedrijf pas echt een insider als je weet welke parkeerborden je moet respecteren en welke niet.

Van gedeelde normen en waarden gesproken.

Geef een reactie

