De helaasheid der onthaalfilms

Tijdens mijn opleiding preventieadviseur vroeg ik aan één van m’n docenten; “heb jij zin om een eindwerk te promoten over OHSAS en gedetailleerd ingaan op de artikelen 8 tot 12 van de welzijnswet; het werken met derden?” De rest is geschiedenis.
Ik was toen een grote voorvechter om artikel 9, het onthaal van derden, te vertalen in een onthaalfilm. Het is zo dat elk zichzelf respecterend bedrijf dat heeft, dus waarom wij niet? Een paar jaar later zit ik echter aan de andere kant van de tafel, de contractorkant. Een bewuste keuze om terug te keren naar het oude nest, sommige preventieadviseurs zijn gemaakt om intern te werken, andere houden er dan weer meer van om op verschillende plaatsen te komen. Raar volkje, die preventieadviseurs.

Image Courtesy of 1E Blogs

Image Courtesy of 1E Blogs

Wat ook raar is, is dat die preventieadviseurs in grote lijnen hetzelfde denken over dat onthaal.
Op een bepaald moment heb ik 10 onthaalfilms gezien op 1 werkweek, I kid you not. Op de hoogdag heb ik er 5 gezien, in de eerste werd er me op het hart gedrukt dat ik moest uitkijken dat ik alle procedures punctueel volg, want anders zou hun fabriek gesloten worden door de overheid. Euh. Mja. Ok dan. De vragenreeks na de film deed me nog meer de wenkbrauwen fronsen; “hoe wordt de datum genoteerd op de documenten.” Euh. Mja. Ok dan.

De tweede was mijn voormalige werkgever waar ik zelf ettelijke jaren heb gewerkt. Maar ik ontsprong de dans niet, filmpje zien. Op dat ogenblik was mijn interesse helemaal zoek, een standaard powerpoint van anderhalf uur met wat vragen. Vragen waar men effectief iets aan had, zoals: wat moet u doen wanneer u in contact komt met product? geeuw. Het is niet onbelangrijk, maar wanneer je verwacht dat elke contractor een VCA opleiding heeft gevolgd, dan wordt het een examen VCA bis.

De derde leek een kopij van de eerste, zelfde stem, zelfde tekst, ander logo. Spijtig, want daarvoor moest ik een uur hetzelfde zien als hiervoor, terwijl men het systeem van Botlek kon toepassen. In Botlek heeft men namelijk een standaard opleidingsfilmpje en wanneer je daarvoor slaagt, moet je dat op de andere bedrijven niet meer zien. Je bespaart daar snel 45 minuten mee.

Hup naar de volgende, het buurbedrijf.
“Ah u bent hier al geweest in het verleden?” vroeg de man aan het onthaal “Ja, vorige maand nog, voor mijn vorige werkgever.”
“Filmke zien meneer.” Ik probeerde nog te protesteren; “maar ik heb dat filmke vier weken geleden nog gezien.” Dat maakte dus geen indruk op die man, onverbiddelijk nog eens twee uur film zien, testen oplossen en terug film zien. Veel informatie, bitter weinig waar ik of mijn collega’s iets aan gaan hebben.

De laatste was een raffinaderij waar ik een heleboel mensen ken. De laatste keer dat ik er was, was het filmpje al makkelijk 20 jaar oud. De moed zakte me in de schoenen toen ik te horen kreeg dat het 3 films waren ipv de vroegere 2. Maar toen het startte was ik verbaast om vast te stellen dat het een nieuw filmpje was. Volledig vernieuwd, met al mijn vriendjes op het kleine doek! Eigentijds, vernieuwend, informatief en to the point. Het uur vloog voorbij en er was geen enkele seconde die ik miste of overbodig vond. Knap werk, zo mogen er meer zijn. Of misschien niet?

Het enige dat ik heb onthouden uit die week onthaalfilms zien was dat ik er lang heb gezeten, een verzameling boekjes heb ontvangen en een veelvoud aan dezelfde informatie. Waarom zijn die dingen niet overkoepelend? Het is economisch interessanter: aannemers moeten maar één keer per jaar één of twee filmpjes zijn. Natuurlijk zijn er zaken die bedrijfsspecifiek zijn, maar die kunnen in een simpele A5 gedrukt worden. Op die manier kan iedere discipline zich bezig houden met wat belangrijk is in veiligheid: de uitvoerders en hun leidinggevende coachen naar veilig gedrag, zonder dat ze al direct met de ogen beginnen rollen en denken hier zijn ze weer…

Een flyer met concrete informatie op, een uniform noodnummer, een overkoepelende film die gelinkt kan worden aan een VCA systeem en preventieadviseurs die de mensen op de werf kunnen coachen, het zou wel eens een ideale wereld kunnen worden.

Geef een reactie

