Het is maar voetbal!?

Neen, ik ben geen voetbalfreak, maar dankzij mijn plusbroers en –vader ben ik opgegroeid in een, laten we het niet te straf stellen, voetbal-lievende omgeving. Toen we nog met zijn allen in hetzelfde huis woonden, werd er regelmatig geruzied over de TV (één televisietoestel voor 7 bewoners en voorafgaande afspraken over wie wanneer wat wilde kijken, dat krijg ik aan mijn kinderen niet uitgelegd). Voor de benjamins van het gezin was alles goed, als er maar gras te zien was. Of matchen nu in het Frans, Duits of Russisch uitgezonden werden, speelde geen rol; gras was het belangrijkste criterium. Ook toen al werkte voetbal op mijn systeem, al was het dan om andere redenen.

Nu heb ik meer zeggenschap over wat er op de TV verschijnt maar wordt het toch vaak gras en ook daar buiten breng ik behoorlijk veel tijd door langs de voetbalplein. En ja, zoals vele voetballiefhebbers word ik nerveus van voetbal: de adrenaline stijgt, het lichaam gaat in overdrive. Laatste bijna-hartaanval ervaring voor het WK had ik aan Waasland-Beveren te danken. Op het laatste nippertje toch nog in play-off 2. Eerst een beetje sterven op de tribune daarna de grote ontlading.Tijdens de matchen van de Rode Duivels voel ik hetzelfde fenomeen: stress, spierspanning, hartkloppingen, klamme handjes… Alles erop en eraan. Risico op hartfalen? Onderzoek spreekt zich tegen. Hartpatiënten zouden tot 3 keer meer risico op een hartaanval hebben volgens sommige onderzoeken.

Maar wat is het alternatief? Niet kijken? Ik vrees dat ik daar evenveel stress van krijg. Morgenavond zijn we uitgenodigd op een trouwfeest en ik word nu al nerveus over de gedachte dat we niet kunnen kijken. Heb al stiekem cafés gegoogled in de buurt, als uitwijkmogelijkheid, mocht er geen scherm zijn. Anders zal het met de GSM onder tafel worden.

Uit onderzoek blijkt dat de hartslag het sterkst toeneemt wanneer de eigen team speloverwicht heeft. Spelinitiatief van de tegenstander zou hartslagverlagend werken. Doe mij dan maar 90 minuten hoge hartslag! Berekend risico want volgens endocrinoloog Christophe De Block in De Morgen, kunnen jonge, gezonde mensen dit wel aan en laten we wel wezen, het is maar voetbal vult hij verder aan. Maar voetbal!? Voor de meeste Belgen is het op dit moment een bloedserieuze aangelegenheid! Ik kies morgenavond voor zenuwslopend, bloedstollend en via 2-1 overwinning naar de halve finale! Stresshormonenfeestje in mijn lijf! Ik kijk er al naar uit.

Geef een reactie

