We did it…

Voilà, we zitten in de tweede ronde. Dat hebben we weer goed gedaan. We zeg ik dan, maar buiten de sporadische ‘goal! Goal! GOOOAl!’ kreet, heb ik, zoals duizenden andere supporters, in wezen geen bijzondere bijdrage geleverd aan dit verhaal. En toch leeft het ‘we-’ gevoel bij heel veel mensen.

Voetbal is een feest. En in veel bedrijven heeft dit WK ook weer voor een beetje sfeer en groepsgevoel gezorgd: pronostiekjes invullen, samen wedstrijden kijken, stiekem uitslagen delen tijdens de werktijd,… Teambuilding ten top. Social support in stijgende lijn: volgens onze beste vriend ‘Karasek’ een goede remedie om de psychosociale belasting van werk te laten dalen. Weg met werkgerelateerde stressproblemen!

Nu alle aandacht toch op voetbal gericht is, kunnen we misschien een aantal voetbalgewoonten kopiëren? Een aantal lessen trekken uit het voetbal om bedrijven tot betere prestaties te brengen?

Allereerst, laten we ambitieuze doelen stellen. Durf te dromen! Willen we een WK winnen of settelen we voor een deelname? Een gewaagd doel, een uitdagend toekomstbeeld dat smart beschreven wordt zorgt voor energie en doet mensen uiterste inspanningen leveren.

Doelen bereiken vraagt om visiegedreven werken: Waarom bestaan we en waar doen we het voor? Een goed verhaal is belangrijk. Elke speler moet zich erin kunnen vinden en erin blijven geloven. Ook wanneer ze voor sommige projecten even op de reservebank moeten plaatsnemen. Het groter doel, de toekomstvisie moet voldoende motiveren, inspireren en een goede weergave van de eigenzinnigheid van de organisatie weergeven: bij dit team willen we spelen.

Vervolgens moeten we misschien meer aandacht hebben voor teamwerk. De beste prestaties gebeuren in team. Elk teamlid -spits, middenvelder, verdediger, doelman of coach– speelt een evenwaardige rol in het geheel. There’s no I in team. Marketing, consultancy of administratie? Samen spelen is de boodschap. Teams die van bij de aftrap tot bij het affluiten verantwoordelijk zijn voor het resultaat en samen spelen om anderen te doen schitteren. Train teamleden om elkaar te bal toe te spelen in plaats van hem door te schuiven. Dat moet je wel oefenen, oefenen, oefenen. Tegen Zuid-Korea was zoveel duidelijk.

Ook competentieontwikkeling op lange termijn blijft vaak een aandachtspunt: kracht, conditie, techniek, afwerking, passing, looplijnen. Niet enkel vanuit eigen positie maar in een poging om complete sporter en teamspeler te worden. Diverse kwaliteiten zijn nodig: snelle lopers voor korte spurten, box-to-box spelers die lange afstanden kunnen doen, verdedigers met stevige lichaamsbouw, spitsen met killerinstinct of technisch begaafde spelers… Vanuit de jeugdwerking wordt gekeken naar specifieke talenten die verder ontwikkeld worden met het oog op een toekomst in de eerste ploeg. Scouten op talent en vaardigheden om nadien te werken aan individuele loopbaanontwikkeling, het lijkt de evidentie zelve, maar hoeveel bedrijven maken er echt werk van?

Of misschien moeten we de duivelprestaties invoeren waarbij andere teams, leveranciers of klanten uitgedaagd worden om het bedrijf tot hogere prestaties te brengen? Er wacht Marc Wilmots nog een mooie carrière als coach-consultant.

Mogelijkheden zat, lijkt me, om inspiratie voor bedrijfsvoering uit voetbal te halen. Wie durft de spits afbijten en tegenscoren op de counter. Ploegsport, daar draait het om. En moet er dan nog zand zijn?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s