Politieagent en preventieflik: hetzelfde probleem?

Wat heeft een uitstekende voetbalmatch nodig? Een paar mooie doelpunten (liefst niet in onze goal), een hoop vrienden die zich mee in de WK gekte smijten, een goed fris pintje en natuurlijk een groot scherm op het terras van het stamcafé.Er zijn een hoop mensen die meewerken aan dit volksfeest; je hebt de cafébaas die zijn pintjes aan een verschroeiend tempo tapt. Er zijn de mannen van de vuilkar die een extra tandje bijzetten om onze straten proper te houden en dan is er nog de politie, uw vriend.

Afbeelding

Dit weekend had ik een gesprek met een bevriende politieagent. Hij werkt in één van de meest volkse delen van ’t Stad: het Sint Jansplein. We hadden het over de terrassen en voetbalschermen. Hoe mooi het niet is dat mensen bij elkaar komen en gezellig samen naar het zelfde doel werken: de ideale twaalfde man zijn. Maar die vriend van me vertelde ook dat er een schaduwzijde is. Er zal duchtig gecontroleerd worden op het “illegaal buiten zetten van een TV scherm”. Say what? Inderdaad, je moet daar een aanvraag voor doen die ergens diep verscholen zit op de website van de stad. Ik vroeg hem dan of er een preventieve campagne was gehouden om mensen te informeren. Maar eigenlijk kende ik het antwoord al voor ik m’n vraag stelde.

Hoe herkenbaar is het niet als je dit projecteert naar je eigen bedrijfsomgeving? Een bedrijf dat ISO 9001 of VCA-gecertificeerd is, zit met een hoop procedures. Deze procedures zijn mooi ingebonden in het kwaliteitshandboek, je kan het ook het veldwetboek van een bedrijf noemen. In al die procedures staan regeltjes en richtlijnen waaraan men zich moet houden. De mensen die in het kwaliteitsdepartement zitten worden hier in opgeleid en specialiseren zich om het van voor tot achter te kennen. De uitvoerders die worden verondersteld zich aan de regeltjes te houden daarentegen moeten zo snel mogelijk aan het werk en zullen al doende wel leren.

Een campagne wordt in een bedrijf vaak onbezonnen opgestart, maar met de beste bedoelingen. Een campagne waarbij men de werknemers gaat observeren, heet in VCA-jargon “veiligheidsrondgangen”. Maar wat als deze mensen niet weten wat van hen wordt verwacht? Wat als de procedures zo talrijk zijn en liefst van al elkaar regelmatig tegenspreken? Wat als men geen goede opleiding of infocampagne geeft op voorhand? Dan krijg je het ideale recept voor verbitterde mensen. Mensen die je systeem niet gaan dragen maar mogelijks bewust gaan saboteren, want “als je dat doet, dan kan je niet meer werken”.

Wanneer men controleert op één specifieke zaak moet men op voorhand mensen informeren, sensibiliseren. Een goede actie is om op voorhand pakweg een toolbox te geven met de “vitale vijf” of hoe men veilig met een slijpmolen werkt en dan erna daarop te controleren. Ook je bevindingen mee te delen aan degene die wordt geauditeerd. Een kwestie van feed-forward en feedback. Zo ga je een systeem krijgen dat wordt gedragen.

Die politieagent heeft ook last van psychosociale druk op het werk, net als de preventieflik die geen draagvlak vindt voor zijn geweldige campagnes. Werk samen naar een bedrijfscultuur waarbij mensen naar elkaar toestappen en elkaar aanspreken. Waarbij mensen getriggerd worden om vragen te stellen als ze iets doen wat ze anders nooit doen, zoals een TV op het terras zetten.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s