Vrijwillige bijzitter

Dat ben ik. Sinds een aantal jaren ben ik vrijwilliger bij het misschien wel meest gehate jobke in dit land: bijzitter bij verkiezingen. Met politiek engagement heeft dat niet rechtstreeks te maken. Met geloof in democratie wel. Dat en met welzijn.

Mijn welzijn, dat van de buurtbewoners en van mijn gezin. Paradoxaal? Nee hoor. Helemaal niet. Er is stemplicht in België. Dat wil zeggen dat letterlijk iedereen uit de buurt langs komt om te stemmen. In “mijn” stemlokaal. Daar ontmoet ik zowat iedereen uit de tien straten rond mijn huis. En wens ik “elks ne goeie zondag”. Ik verzorg mee een hartelijk onthaal. Maak het wachten aangenamer met een babbel. En wens dus finaal een goeie zondag. Met handdruk. Noem het service. Ik doe het graag. En dat is de bottomline. Fun in wat ik doe.

Ook op middellange termijn. Er ligt een Colruyt in onze buurt. En daar kom ik diezelfde mensen tegen. Als “BB”, “bekende buurtbewoner”. Weer een praatje links en rechts. En ne goeie weekdag nog. Leuk. En dat allemaal omdat ik vrijwilligerswerk doe. Een dagje om de zoveel tijd. Okee, niet in ideale ergonomische omstandigheden. Te lage stoeltjes, te hoge tafels. En in zo’n overvolle sporthal wordt het na een paar uren drukkend warm. Maar die ongemakken nemen we er bij. Want geef toe. Verkiezingen hebben ook iets van een WK. Het bouwt gemeenschappen en er zijn spannende uitslagen die je vooraf niet kan voorspellen. Brood en spelen. Wat wil een mens nog meer?

Finaal is het zelfs zo dat mijn jongste als kleuter bij een valpartij op de stoep steevast naar het juiste huis gebracht werd. Zelfs dat is een voordeel. Ze vinden je.  Ze kennen je. Ze voelen zich verbonden. Verkiezingen. Met de vrijwilliger in de rol van overwinnaar. Dat is alvast een certitude. Voor de rest is het nog wachten tot vanavond. In spanning. Op café, met het gezin of met vrienden. Net zoals de voetbal dus.

In ieder geval: bekijk de mensen die meewerken aan de democratie met de juiste blik. En wens ze zeker een goeie zondag. Daarvoor doen ze het. De (psycho)sociale beloning. Overigens geldt dat laatste ook voor tal van andere vrijwilligers, in andere omgevingen.

Geef een reactie

