Werken is fun. Werken is positief. Werken is welzijn.

paard

Mijn grootvader is gestorven. Bijna 94 werd hij. Een prachtmens. Een krachtmens ook. Iemand waar ik naar op keek. Een boer en kolenhandelaar in vervlogen tijden. Met paard en kar. De laatste van een era.

Blanche Blanche Blanche en zijn peird
Djuk djuk judjuk mijn peird

School gelopen tot zijn 14de. Gewerkt tot zijn 65ste. Een carrière van 51 jaar. 365 dagen per jaar. Koeien melk je ook op zondag. Werken en de dieren. Dat was zijn liefde en zijn leven. Samen met mijn grootmoeder. Iedere dag samen gewerkt en geleefd. Hoezo stress of vervreemding?

50kg. Dat was zijn verkoopseenheid. Kolen scheppen in een stoffige hangar. Volle zak de kar op. En bij de klant leegkieperen. Met boerenverstand i.p.v. ergonomische studie. Rug in de juiste houding. Zak op de juiste hoogte. Etc.

Blanche Blanche Blanche en zijn peird
Djuk djuk judjuk mijn peird

En dan, dan vraag ik me af. Waar zijn we onderweg onszelf zo kwijtgeraakt? Waar onderweg is “werken” een negatief begrip geworden? Waarom willen we minder dan 200 dagen per jaar werken? Waarom willen we lang voor ons 65ste stoppen met werken? Waarom? Waar onderweg is “werken” een last geworden i.p.v. een levensvervulling? Waarom worden we depressief als we werken? Dat vraag ik me af. Mijmerend over Mina, het brabants trekpaard en Klara, de koe.

Blanche Blanche Blanche en zijn peird
Djuk djuk judjuk mijn peird

Waarom zien we “zelfvervulling” meer en meer als “zinvolle vrijtijdsbesteding”. Van tuinieren tot Yoga. Waarom word ik meewarrig aangekeken als ik vertel dat we met kinderen en al soms al aan de ontbijttafel over “welzijn op het werk” praten. Waar denk je dat mijn grootvader de stiel leerde? Aan de ontbijttafel als 8-jarige leerde hij alles over de boerenstiel. En onze kinderen krijgen veel input over arbeidsveiligheid. So what? “Meyns en dochters” kan er dan later op de bedrijfswagen staan. Of net niet.

Blanche Blanche Blanche en zijn peird
Djuk djuk judjuk mijn peird

Werken als positieve waarde. Want in se weten we dat allemaal. Van niet-werken ga je een beetje dood. Van werkeloosheid, nutteloosheid word je depressief. Als je werkt, ben je iemand. En dus hoop ik te kunnen blijven werken tot mijn 65ste. Iets wat mijn grootvader ook deed. En een waarde die mijn kinderen gerust mogen oppikken. Werken is fun. En als het geen fun is, moet je serieus overwegen om van job te veranderen.

3 thoughts on “Werken is fun. Werken is positief. Werken is welzijn.

  1. @Rogervandepeer @KluwerLearning Bij Konsilo zijn we bezig met een MVO-traject. En ook binnen MVO-Vlaanderen en bedrijven die met MVO bezig zijn, is er nog te weinig aandacht voor duurzame inzetbaarheid van mensen. Aandacht hebben voor mensen, en als leidinggevende voor je team is een vorm van maatschappelijk verantwoord ondernemen. In die zin verrichten Miek en Isabel schitterend werk.

    Like

Geef een reactie

