Helden uit mijn jeugd….

swiss knife-xxx

In mijn dagdagelijkse praktijk verwonder ik mij regelmatig. Het lijkt een haast Bijbelse opdracht te zijn geworden: Preventieadviseur, Gaat heen en verwonder U!

Immers, men ziet de meest vreemde staaltjes en de meest innovatieve oplossingen. Zo inventief dat de helden uit mijn jeugd erbij verbleken…

Wie waren deze helden? Ik zal ze u kort presenteren in volgorde van mijn ontwikkeling in maturiteit.

  • In het begin was daar Brigadier Dog. Een Amerikaanse tekenfilmserie die ik als jongetje van een jaar of 5 fris gedoucht op de bank nog net voor het slapengaan mocht kijken. Onze vader tussen mij en mijn broer in en dan heel hard en heel lang lachen over de capriolen van deze leerling sherrif in zijn strijd tegen aartsvijanden Muskie de Muskusrat (Waterkonijn), Possum en anderen. En dan nog zijn eigen baas die hem op zijn plichten wees maar daarbij duidelijk in ogenschouw hield waar het geld vandaan kwam.
  • Als pre-puberend jongetje keek ik met de “mannen” in ons gezin graag naar the A-team. Vooral de complementariteit van de karakters, de wisselwerking tussen de gekke Murdoch en BA en de geniale vondsten en het geknutsel maakten dit tot een waar kijkgenot. Niet al te veel later gevolgd door MacGyver. De held die alleen met een Zwitsers zakmes en Duck tape elk avontuur tot een goede einde bracht.

Op de een of andere manier maakten deze helden meer indruk dan de privé detective in zijn pratende auto of dezelfde acteur in de rol van strandwacht. Alhoewel ik tijdens mijn puberjaren naar die serie uit geheel andere motieven wel weer graag keek, maar dat terzijde.

Inventiviteit, handigheid, creativiteit met las- en andere apparaten, Duck tape en zakmes… Het sprak mij enorm aan.
En als ik zo om mij heen kijk denk ik dat deze helden een ware bron van inspiratie waren voor hele generaties. Want ik verwonder mij dagelijks om de innovatieve oplossingen waarmee state of the art beveiligingssystemen en afschermingen van draaiende machines, etc. worden omzeild met niet meer dan een bezemsteel, Duck tape en een omgebogen soeplepel.

MacGyver of BA hadden het niet kunnen verzinnen! Want dit is natuurlijk de ultieme manier om een hydraulische vuilpers uit te zetten zodat je binnenin nog even wat onderhoud kunt doen…. Wat nou lock out – tag out? Hoezo de “stroom eraf”, dit doen we al twintig jaar zo!

Maar, utopisch gedacht uiteraard, stel je nu voor dat we die creativiteit en innovatiedrang zouden kunnen richten op structurele verbeteringen van de veiligheid op de werkvloer?

U laat het beeld op u inwerken en denkt dan waarschijnlijk samen met mij… “dan zouden wij werkloos zijn!”

Dus leve de superhelden van deze tijd, leve de innovatieleiders op de werkvloer en driewerf hoera voor Zwitsers zakmes, Duck tape en soeplepel!

De helden uit mijn jeugd zijn verbleekt…. maar zo blijft er voorlopig ook voor een simpele preventieadviseur nog wat te doen!

Geef een reactie

