Drive: ook in 2014

DriveOoit zei een groot professional tegen me: “Als je je job serieus neemt, lees je minstens een vakboek per kwartaal.” Dit kerstverlof lees ik “Drive” van Daniël Pink. Over wat mensen drijft, motiveert en aanzet tot met plezier presteren. Dat ik in februari op de navorming van het PVI een sessie geef over belonen en motiveren is hier natuurlijk niet vreemd aan.

En wat heeft Daniël onder andere te vertellen? Dat zingeving één van die zaken is die ons vooruit duwt. En het ontbreken van zingeving ons lethargisch maakt.

En dan wordt het tijd voor een beetje introspectie. Zonder moraalridder te worden natuurlijk. Wat maakt van mij een “Jedi-ridder”? Waarom wou ik op mijn 38ste preventieadviseur worden? Zingeving is zeker een groot deel van het antwoord.

Jaren spendeerde ik in het bedrijfsleven. Verkoop optimaliseren voor de ene. Productieflows verkorten of versnellen voor de andere. Dashboards met kosten en baten voor een derde. Allemaal intrinsiek leuke taken. Die op zich wel motiverend werken. Wie geniet er niet van als je met de nodige creativiteit een productiedoorlooptijd halveert? Of eindelijk een fout uit die ellenlange formule in Excel weet te traceren en wegwerken? Of als je marge een mooi percentje stijgt?

En toch. Toch knaagde er iets. Het geheel was niet intrinsiek motiverend. Ik werd intrinsiek niet warm of koud van de missies van de betreffende bedrijven. Hun missies – en ipso facto de mijne – hadden geen “hoger doel” voor ogen dan beurskoersen.

Net zoals er iets knaagde bij mijn opleiding tot maatschappelijk assistent: de sociale sector was me net niet rationeel of aards genoeg. Dus daarna een master behaald, met teveel rationele ivoren toren. Vier jaar lang. Murw gedacht, dat heb ik me aan die unief. Leuk, maar ethisch zinloze intellectuele hocuspocus.

Wat dan wel? Als het “pure” sociale knaagt. En het “pure” commerciële knaagt. Wat dan wel aangevangen met je professionele leven? Preventie was het antwoord. Je staat in de “harde, echte realiteit” van het  bedrijfsleven. En tegelijk werk je voor een hoger doel: “Dat iedereen veilig en gezond moge huiswaarts  keren.”

Snappie? Zingeving. Het ritme van het bedrijfsleven en het hogere doel van “welzijn”. Alles in één job samen gezet. Mooi toch, zo’n preventieadviseur.

Daarom  wens ik alle preventieadviseurs voor 2014 de kracht om iedereen naast, boven en onder zich zo te beïnvloeden dat ze in maximaal welzijn 2015 bereiken. De kracht ook om als een volleerde Jedi te blijven vechten tegen elke Darth Vader van onwelzijn.

May the force be with you.

Geef een reactie

