Happy birthday, dear Preventiekronkels

birthday-balloon-xxx

Exact 1 jaar geleden lanceerden we onze eerste Preventiekronkels naar de buitenwereld. Zelf waren we enkele maanden eerder aan het project begonnen met de volgende ambitie “We willen dat ons nieuw kindje gezond is, dat het goed groeit, dat het mooi is. Dat iedereen het mooi vindt en er even enthousiast over is als wij.” Dat treft. Intussen worden maandelijks meer dan 1.000 webpagina’s aan Preventiekronkels bekeken door meer dan 500 individuele bezoekers. We laten de vaste bloggers even terugblikken. We voegen er in 1 adem ook hun topstukje (meest gelezen) en hun eigen favoriet aan toe. Enne, gastblogger Katrien heeft promotie gekregen. Voortaan mag ze zichzelf vaste blogger noemen…

  • Katrien Bruyninx

Wie niet kan lachen met ernstige dingen  is geen serieus mens (Fernand Auwera, 1929). Zo voelt het met preventiekronkels. Vaak met een kwinkslag geschreven, maar daarom niet minder serieus bedoeld. Soms serieus als in ‘ik meen het’ maar soms zelf nog serieus op zoek naar antwoorden…  Alleszins, kronkels, van harte gefeliciteerd met je eerste verjaardag en dankjewel voor de mogelijkheid om mezelf niet altijd serieus te (moeten) nemen.

Meest gelezen bijdrage: De preventieadviseur en de veldkeuken
Eigen favoriet: Double jeopardy. Omdat het over mijn favoriete preventiedomein gaat (tertaire preventie) en omdat het één van mijn grootste professionele frustraties blijft: langdurige gezondheidsproblemen of functionele beperkingen zorgen nog altijd vaak voor uitsluiting op de arbeidsmarkt.

  • Pascal Meyns

Alweer een jaar ouder. En toch ook niet. Het schrijven van een “kronkel” is voor mij therapeutisch. Het van me afschrijven van een colère of frustratie. En dat houdt me jong. Proficiat aan Preventiekronkels die in een jaar tijd uitgroeide tot de meest gelezen referentie in ons vakgebied. Dat ik dat nog mag meemaken.

Meest gelezen bijdrage: Koudwatervrees voor sociale media
Eigen favoriet: Barbaarse barbiers vs knappe kapsters. Omdat hij relevant is, zomaar opborrelde en nog poëtisch is ook.

  • Myriam Van der Steen

Pfiew. Een pak van het hart was het, toen de eerste positieve reacties binnenliepen. En het blijft een warm gevoel geven, als iemand me aanspreekt om te zeggen dat hij/zij plezier beleeft aan het lezen van onze Preventiekronkels. Elk stukje is geschreven vanuit een persoonlijke ervaring, en raakt toch aan de dagelijkse leefwereld van al wie van ver of dichtbij met preventie bezig is. En dat was de bedoeling ook. Happy birthday, Preventiekronkels!

Meest gelezen bijdrage: RIP, art. 54 quater
Eigen favoriet: We zijn allemaal marathonlopers. Omdat het me op een onverwacht moment daagde dat hoe klein de stappen voorwaarts ook zijn, ze telkens ons respect verdienen.

  • Tiemen van der Worp

Proficiat Preventiekronkels… alweer een jaar “alive and kicking”.Een jaar waarin we hopelijk mensen tot nadenken hebben aangezet maar in ieder geval een jaar waarin we vanuit diverse perspectieven reactie en ruchtbaarheid hebben gegeven aan Preventie. En dat is een uitstekende zaak.

De preventieadviseur als een idealistische Don Quichotte? Nee, zeker niet.
De preventieadviseur als reflecterende en enthousiasmerende realist? Zeker en vast!

Elkaar scherp houden, spiegelen en reflecteren, inspireren vanuit persoonlijke ervaringen. Dat is waar Preventiekronkels voor mij persoonlijk voor staat. En daar draag ik graag mijn steentje aan bij!

Meest gelezen bijdrage: Dorstige Giraf
Eigen favoriet: Eigen welzijn eerst (Deel 2), omdat het tegelijk heel persoonlijk en toch ook heel relevant is voor de buitenwereld.

  • Timothy Van Goethem

Hoewel er geen zwangerschap aan te pas kwam, is ons kindje vandaag 1 jaar geworden. Een jaar vol kronkels, de ene met een lach, de andere met een traan. Proficiat Preventiekronkels, om te worden wat we hadden gehoopt wat je zou worden. Net als trotse ouders.Wat begon met een telefoontje “ik heb een projectje waar ik jou mee wil betrekken” mondde uit in een blog met een eigen mening over preventie.
Een eigen mening, zonder het wijzende vingertje of zonder arrogant te willen zijn. Kronkels komen en gaan. De ene moment heb je 10 ideetjes waar je over wil schrijven, de andere moment heb je er geen. Dat is het fijne aan deze blog, je schrijft waarover je zin hebt. Een actueel thema zoals de blog “how lidl do you know abouth twitter?” of een bedenking waar je al jaren mee zit, zoals “die dekselse onafhankelijkheid”. Maar het is niet alleen je “ei” kwijt kunnen, je krijgt ook interactie van je lezers. Sommige zijn het eens, andere geven je nieuwe inzichten over het gene dat je schreef. Daarom: bedankt aan alle lezers van onze blog, het is motiverend om jullie reacties te horen en te lezen.

Hup naar het volgende jaar!

Meest gelezen bijdrage: preventieadviseur, EHS coördinator, (EMEA) SHEQ manager of een andere smaak?
Eigen favoriet: de fluofietsers, omdat ik zoveel respons kreeg van mensen uit mijn omgeving die niets met arbeidsveiligheid hebben.

2 thoughts on “Happy birthday, dear Preventiekronkels

  1. Happy Birthday Preventiekronkels !

    Nog niet zolang geleden via Myriam kwam ik op de hoogte van preventiekronkels ,sinds ik de website bezocht had voor de eerste keer keek en kijk ik nog steeds uit naar de nieuwe berichten in mijn mailbox.

    Zelf ben ik niet zo’n lezer online maar voor preventiekronkels maak ik toch steeds wat tijd vrij om de talrijke kronkels door te lezen.

    De ” vaak met kwinkslag geschreven” maar toch met de nodige ernst was voor mij de “winner” en mag je mij bij een van de vele trouwe lezers rekenen.

    Ik wens het hele team van bloggers een dikke proficiat ! Dat we nog allen vele kronkels mogen lezen.

    Luc

    Like

Geef een reactie

