Good vibrations

trillingen-PVI

Good. Good. Good. Good vibrations (zing hier gerust even zelf zelf mee op het ritme van de Beach Boys).

Het was weer eens wat anders. De officiële opening van de nieuwe stand over trillingen in de didactische ruimte van het PVI. Wie zich liet verleiden tot een rondgang, werd meegenomen naar een plaats waar je je met breekhamers kan uitleven op een betonblok of kon zelf ondervinden hoe een trillingsdempende heftruckstoel werkt. Het doet me wat denken aan die hilarische versie van Living Doll van Cliff Richard met The Young Ones. Iets met een instrumental break. Letterlijk dan. Die kelk heb ik aan mij laten voorbijgaan. Die andere niet. Je zou kunnen stellen dat ik me aan de verkeerde kant van CAO 100 bevond. Maar in elk geval wel in goed gezelschap.

Ik dacht eerlijk gezegd dat het tegenwoordig nogal meeviel met die trillingen. Dat stoelen in vrachtwagens en heftrucks al lang technisch zo uitgevoerd waren dat trillingen er geen vat meer op konden krijgen. Dat zo’n stand al lang niet meer nodig was. Dat was dus mis. Want, om maar iets te noemen, pakweg rijstijl en ondergrond hebben blijkbaar zowat evenveel belang. Wist ik dus niet. Wat dat betreft, heb ik wel vertrouwen in het Fonds voor de Beroepsziekten. Want zij zien ze natuurlijk allemaal passeren, achteraf. De heftruckchauffeurs en bouwvakkers die jaren later met problemen zitten.

Het is dat het ook zo ingewikkeld is, die trillingen. Bij geluid kan iedereen zich nog iets inbeelden. En elke smartphone heeft tegenwoordig wel een app om geluid benaderend te meten. Okee, benaderend. Maar toch, je krijgt een idee. Bij trillingen heb je niet zo meteen een eenvoudig referentiepunt. Wat is aanvaardbaar, wat is teveel? Wat het hardste lijkt te trillen, is misschien niet eens het schadelijkste voor ons lichaam. Nog werk aan de winkel, zou ik zo zeggen. Die nieuwe stand zal dan toch nuttig zijn.

Laten we intussen in eerste instantie alvast proberen om onze blootstelling aan trillingen te beperken tot de Good Vibrations van de Beach Boys.

Geef een reactie

