Bij de loodgieter lekt de kraan…?

Best grappig. Zelf ooit nog meegemaakt. Om 6 uur in de auto stappen om files te vermijden. Om 9 uur in Gent lesgeven “Risicoanalyse”. Tot 12.30. En om 13 uur aan de slag in Brussel (Vorst). Mensen die zaten te wachten in een zaaltje om een nulmeting af te nemen. Waar staan ze op de veiligheidsladder?

Maar waar sta ik? Op dinsdagavond kwam ik laat en afgepeigerd terug van twee dagen Rotterdam. Mensen coachen naar veilig leidinggeven…

Nog even de powerpoint voor woensdag doornemen en het bed in. Acht uur werken als norm voor psychosociale belasting? Mmm, lijkt me niet realistisch.

Niet te lang stilzitten. Telt autorijden ook mee? Mmm… laten we even zeggen van niet, dan heb ik alvast geen zittend leven.

Eten op de werkplek? Bref, het nieuwe KB laat ruimte voor interpretatie. Enne… de auto is trouwens tout court uitgesloten in dit KB. Niet van toepassing. Dus ik zal mijn broodje al rijdende eten en in orde blijven naar de letter van de wet.

Het is dan wel geen arbeidsplaats volgens het KB en het is nog niet verboden volgens het verkeersreglement. Weet je wat, ik zet wat relaxende muziek op. Dan telt het wel als pauze. Niet?

Gent centrum – Vorst in een half uurtje. Wat zou het verkeersreglement daar op te zeggen hebben? En een doorsnee preventieadviseur? Wel, hier kon ik kiezen tussen de “Armstrong-approach” en “Creatief met uren”. De eerste stelt dat, zolang er geen boete is, het verkeersreglement gerespecteerd werd. De tweede dat ik de studenten een kwartiertje langer middagpauze geef en Vorst bel om te melden dat ik een kwartiertje later zal zijn.

Dat laatste is preventiegewijs wat ik moet doen. Het eerste is wat de economie van me vraagt. Impliciet, natuurlijk. Want niemand zal het ooit expliciet vragen. En dus ligt de verantwoordelijkheid sowieso bij mezelf.

En hiermee is de cirkel rond: de stress is afwezig omdat het volledig in mijn eigen handen ligt. Daar hou ik van. Dat is goed voor mijn welzijn.

 

Geef een reactie

