Double jeopardy

Bron afbeelding: RGB Stock (Lusi)

Bron afbeelding: RGB Stock (Lusi)


Oftewel: ‘ne bis in idem’ – in het strafrecht staat aangegeven dat men niet twee keer voor hetzelfde ‘feit’ gestraft mag worden. Misschien moeten we zoiets ook invoeren voor ‘verzuimrecht’.

Wanneer werknemers geconfronteerd worden met arbeidsongeschiktheid, geldt deze regel immers niet.

Een vriend, die met kanker geconfronteerd werd, stelde het vorige week nog: “niet enkel moet ik ‘vechten’ om mijn fysieke gezondheid terug te krijgen. Bijkomend moet ik ook in sociaal, professioneel, financieel,… opzicht inleveren.” Ergste van al vindt hij dat hij, nu zijn medische herstel bijna bereikt is, hij op professioneel vlak blijkbaar opnieuw ‘gestraft wordt’ en naar zijn aanvoelen van nul opnieuw moet beginnen. Schitterende carrière voor zijn ziekte, erg gewaardeerd en altijd veel energie in zijn job gestoken. Maar de terugkeer loopt alles behalve vlot. Het opgebouwde ‘professionele’ krediet is op 8 maanden behandelingstijd helemaal op. De rekening die op HR niveau gemaakt wordt is financieel. Deeltijds werken op vraag van de adviserend geneesheer past niet in het beleid van de onderneming. En men wil geen precedenten scheppen. En dat in een zorgorganisatie die naar zijn klanten toe uitpakt met acties rond arbeidsre-integratie. Niets zo hard als de zachte sector zegt men dan.

Op zo’n momenten herinner ik me één van mijn eerste ervaringen in arbeidsre-integratie, nu ongeveer vijftien jaar geleden. Een  administratief bediende, werkzaam in een beschutte werkplaats werd slachtoffer van een arbeidsongeval met blijvende beperkingen (fysiek) tot gevolg. Het re-integratietraject leek een fluitje van een cent. Enkel fysieke arbeidspostaanpassingen nodig in een werkomgeving die ervaring heeft in het aanbieden van aangepast werk. In het eerste overleg met de directeur werd de deur naar hertewerkstelling echter onmiddellijk dichtgedaan: ‘Juffrouwke, we hebben hier al zoveel gehandicapten in den atelier, ik ga daar op den bureau niet ook nog eens mee beginnen’.

Toch bis in idem, lijkt me.

One thought on “Double jeopardy

  1. Pingback: Happy birthday, dear Preventiekronkels | Preventiekronkels

Geef een reactie

