Veiligheid in Rood.

Over het evenwicht tussen risico wegnemen en zelf bijkomend risico creëren. Mooi geschreven!

Brandweervrouwen

Geschreven door Marita Leupen
Ik heb altijd wat gehad met de kleur rood en toen ik, bijna 20 jaar geleden, bij de brandweer naar binnen stapte werd dat nog meer!
Als vrijwilliger in ‘mijn’ dorp werd ik ingewijd in het brandweervak. Met verwondering over mijzelf zat ik tijdens mijn allereerste uitruk achterin de brandweerauto. Was (ik) dit echt?
Na een aantal jaar mocht ik naar het (toenmalige) Nibra, werd brandweerofficier en beroeps. Mijn leven werd dus steeds ‘roder’.

In alle lagen van de opleiding kwam de zin: “Eigen veiligheid eerst” naar voren. Het is nu nog niet weg te denken. Die veiligheid kwam wel eens in gevaar….

Als je als vrijwilliger naar de kazerne moest voor een uitruk was de verleiding heel groot om hard te rijden en de medeweggebruikers zo ongeveer van de weg te drukken. En ik heb mij daar ook echt schuldig aan gemaakt…. Diverse collega’s heb ik…

View original post 258 woorden meer

Geef een reactie

