Selah “wablieft” Sue

bron: selahsue.com

bron foto: selahsue.com

De voorbije week werd ik ondergedompeld in de wondere wereld der examens. Een nieuwe generatie preventieadviseurs studeerde af en ik zat mee in de jury. Eentje presteerde het om pas maatregelen voor te stellen vanaf 107 decibel. Hij had dat ergens gehoord. Hoewel “gehoord” hier vast een verkeerd woord is.

42 jaar ben ik. En sinds een paar jaar merk ik moeite te hebben gesprekken te volgen als er geroezemoes of achtergrondmuziek is. Op café. Op recepties. Als drie kinderen tegelijk om aandacht vragen. En zo verder. Geboren in Torhout. Als puber natuurlijk zo dicht mogelijk bij die muren van boxen staande op de weide. U2, Simple Minds, Bowie, Eurithmics, … Allen “beluisterde” ik ze in een tijdperk waar van geluidsnormen nog geen sprake was bij concerten. En dat merk ik nu.

6 jaar is mijn jongste. Vorige maand was er op het schoolfeest een kleuterfuif in de galmende sporthal. Pieken tot 100 decibel tekende mijn iphone op. En verraste blikken van juffen en ouders als ik vroeg het iets stiller te zetten. Ik weet het wel, een iphone is geen geijkt toestel. Maar stil was het niet. De indicatie was genoeg.

En dan lees ik dit weekend in mijn zaterdagkrant dat artiesten als Selah Sue en Milow een petitie tegen geluidsnormen gestart zijn. Vast een lief kind die Selah Sue, maar of ze lang van haar eigen muziek zal kunnen genieten is nog maar de vraag.

Ik hou van Werchter, Pukkelpop, Gent Jazz,… Van feesten tout court. Maar… beste Selah, bescherm je oren. Muziek is te mooi om er niet lang van te kunnen genieten.

4 thoughts on “Selah “wablieft” Sue

  1. Hou je dan niet van het Cactusfestival in Brugge?
    Daar wordt wel rekening gehouden met de geluidsnormen.
    Of is een reuze cocktail party geen feest?

    Like

  2. Diederik, ik hou echt wel van het Cactusfestival. Ik “versierde” er ooit een handtekening van Mink Deville zaliger. Mooie locatie en in harmonie met de buurtbewoners. Hoewel ik me meen te herinneren dat het begin jaren ’90 niet van een leien dakje gelopen is om tot die harmonie te komen…

    Like

  3. Zo is het maar net. Als liefhebber van Iron Maiden, Metallica etc heb ik ook te dicht bij gestaan. Mijn lief zegt daarover dat ik SELECTIEF hoor, of zou dat met iets anders te maken hebben?

    Like

Geef een reactie

