Dorstige Giraf

Image

Dorstige Giraf…. aka het belang van ergonomie voor de Biersteker ten behoeve van ons algemeen welzijn!

Als Hollander ben ik regelmatig in België, zowel privé als zakelijk. Dus in de hoedanigheden van toerist / gast maar ook als cursist en adviseur.

Zo heb ik mijn opleiding Preventieadviseur niveau I gevolgd in Leuven en volg ik thans nog een opleiding Adviseur Ergonomie in Antwerpen. Ik ben fan geworden van het Belgische “leven” in het algemeen en van het Belgische beroepsonderwijs in het bijzonder.  Ik was dan ook blij verrast dat mijn eindwerk voor Preventieadviseur niveau I is genomineerd voor de scriptieprijs van het instituut, de Gouden Giraf.

Dit eindwerk heb ik uitgevoerd voor een traditioneel bedrijf dat een prachtig product levert: Bier.

Dit bedrijf levert dit wonder der natuur vanuit een drietal distributiecentra en levert daarnaast ook nog frisdrank en overige artikelen aan de diverse pittoreske Belgische cafés en restaurants. Onder het motto “Logistieke Ondersteuning van A tot Z” worden de goederen tot in de kelders van de vele historische panden waarin de klanten zijn gevestigd afgeleverd. De inspanning waarmee dit gepaard gaat wordt al snel vergeten. Ik ken immers maar weinig mensen die zittend op een terras en genietend van al het goede dat België te bieden heeft denken aan de Biersteker in het algemeen en zijn geweldige dagelijkse fysieke inspanning in het bijzonder!

In mijn eindwerk heb ik onderzoek gedaan naar het afleverproces en de vereiste fysieke inspanning, zowel biomechanisch als energetisch. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een 8-tal aanbevelingen. Aanbevelingen die op zich lichtelijk “in strijd” zijn met de gangbare doctrine van de Ergonomische preventiehiërarchie waarbij men primair grijpt naar tilhulpen. Deze aanbevelingen gaan niet uit van tilhulpen maar van een integrale aanpak waarbij ook de afnemer betrokken wordt. Op basis van risicoscores van afleveradressen kunnen ze gedifferentieerd gaan plannen.

Dat dit geresulteerd heeft in een nominatie voor de Gouden Giraf  maakt mij weliswaar gepast trots, maar dit eindwerk is slechts een middel en zeker geen doel.

De primaire winnaar dient de Biersteker te zijn.  Immers, zonder bierstekers:

  •  Stagneert de aanvoer van bier in cafés;
  • Wordt op een terrasje zitten een stuk minder plezant;
  • Want de ervaring leert dat je al na 1 bier, wijn of frisdrank op een terras  ontspannen tegen het leven aan begint te kijken.

En zo draagt de biersteker bij aan ons aller welzijn. Daarom:

HULDE AAN ALLE BIERSTEKERS IN BELGIË!

Jullie kunnen Tiemen, “onze” Hollandse blogger supporten door te stemmen voor zijn eindwerk via   https://www.surveymonkey.com/s/WDCQVNK .

3 thoughts on “Dorstige Giraf

    • Beste Luc,

      het eindwerk is niet integraal digitaal beschikbaar in verband met enige vertrouwelijke informatie. Ik wil je wel met alle plezier de presentatie die ik morgen ga verzorgen voor de Gouden Giraf naar je mailen.

      Met vriendelijke groet,
      Tiemen

      Like

  1. Pingback: Happy birthday, dear Preventiekronkels | Preventiekronkels

Geef een reactie

