Ik beken: ik mis het ARAB

cookbook

(credit foto: Julia Freeman-Woolpert)

Ken je het? Zo’n ouderwets kookboek. Een versleten ding met loshangende bladzijden dat zowat automatisch openvalt op het meest gebruikte recept. Je weet vooraf wat er in staat, je volgt het recept en er komt iets eetbaars op tafel. Telkens weer. De kinderen hebben hun favoriet al lang gekozen, jijzelf ook. Je kent het bijna van buiten, maar af en toe moet je gewoon even gaan gluren om zeker te zijn. Misschien staan de hoeveelheden in iets minder handige maten aangegeven. En okee, niemand bereidt nog een heel speenvarken tegenwoordig. Dat is een detail. En dat bepaalde recepten er niet in staan, is best lastig, dat geef ik toe. Het ouderwetse taalgebruik? Charmant, toch? En het bevat een bewaargids voor groenten, een volledig hoofdstuk “linnen servetten vouwen” en gaartijden voor allerlei vleessoorten. Lamsgebraad 500gr, zonder been: 45 minuten/500 g. Kortom: we zijn het gewend, we kennen het al zo lang.

Daar net naast in de kast: een splinternieuw kookboek. Eentje moderne stijl. Met veel prachtige foto’s. De lat ligt hoog, want zo mooi als op de foto krijg je dat bord natuurlijk nooit gedresseerd. Doelstellingen om u tegen te zeggen, dus. Exacte gaartijden vind je er niet in. “Braden in de oven tot het gaar is”. Ja, dat is logisch, maar hoelang is dat dan? En hoe warm moet die oven staan? Stress gegarandeerd. “Neem 3 flinke klonten boter” Tja, hoeveel zou dat zijn, een flinke klont boter? “Proef of de smaak mooi in balans is”. Zucht.

Ik geef het toe. Soms mis ik het ARAB. Heel soms. Het had wel iets, zo’n wetgeving in ouderwetse kookboekstijl.

One thought on “Ik beken: ik mis het ARAB

  1. Pingback: Signaleren, signaleren, wie zijn best doet zal het leren! | Preventiekronkels

Geef een reactie

