Eigen welzijn eerst (Deel 2)

auto

Zowel in België als in Nederland staat het welzijn en welbevinden van werknemers hoog op het prioriteitenlijstje van werkgevers. Soms door wet- en regelgeving  afgedwongen maar in het KMO toch zeker ook vanuit een moreel perspectief.

De gemiddelde KMO-ondernemer staat immers dicht bij zijn werknemers. Werknemers worden of zijn soms ook vrienden of zelfs familie.

Bij ons eigen KMO-bedrijf is dit niet anders. De echtgenote van mijn compagnon en de broer van mijn beste vriend, iemand dit ik al meer dan 25 jaar ken, werken bij ons. Sterker nog, de zoon van mijn compagnon heeft in de zomervakantie het geleerde van zijn opleiding multi media design bij ons in praktijk gebracht. Daarnaast hebben wij een kleine groep van zelfstandigen zonder personeel die via of voor ons werken.  Ook deze mensen kennen we al jaren.  We weten wanneer iemand jarig is en kennen de partners. We lopen graag een stapje harder voor elkaar en voelen ons verantwoordelijk.

We zeggen weinig nee. Maar hierin schuilt ook een gevaar…… De hoeveelheid energie is eindig.

In Nederland kennen we het gezegde “als je het onderste uit de kan wilt krijg je het deksel op je neus”.  Het is dan ook niet voor niets dat wij proberen voorzichtig te zijn op ons Human Capital. Bij de herziening van de Risico Inventarisatie & – Evaluatie hebben we dan ook speciaal aandacht voor het aspect psychosociale arbeidsbelasting. Hierbij maken we dankbaar gebruik van het door Prevent ontwikkelde model voor het inventariseren van de subjectieve werkbeleving, de zogenaamde SWIP & SWAP methode die ik tijdens mijn cursus Ergonomisch Adviseur bij het PVI kreeg aangereikt.

Eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen dat ik de afgelopen periode wellicht meer aandacht voor ons team heb gehad dan voor mijn eigen persoon. Leuke klussen in overvloed en daarbij wegens mijn activiteiten in de rail infra sector ook nog eens een periode van 3 maanden met veel nacht- en weekend diensten.  Want als zelfstandige zeg je geen nee, kun je alles en vind je alles ook nog eens leuk!

En het wordt nog beloond ook door omzetgroei in een tijd waarin het economische klimaat niet echt mee zit.

Daarnaast dan nog de opleiding bij het PVI en het eindwerk bij een chemisch concern te Mechelen en ongemerkt liep het stressniveau toch wel op, zo vond mijn lief mij wat kortaf en afwezig de laatste tijd.  Voordat dit echter een probleem kon worden kwam ik afgelopen vrijdagavond om 23.50 uur letterlijk hard tot stilstand.

Een andere verkeersdeelnemer negeerde het rode verkeerslicht en de geplande nacht met veiligheidskundig auditeren bij een rail infra project kon worden geschrapt.  Ook de inzet van zaterdagnacht werd geschrapt en maandagmiddag heb ik zelf een training eerder beëindigd om langs de huisarts te gaan in verband met whiplash-achtige klachten. Dit terwijl de klap niet eens zo hard was en ik gelukkig een  superveilige auto rij.

De huisarts vond het te vroeg om diagnose te stellen en schreef me een dosis van 4 pijnstillers per dag en, belangrijker, een week met veel rust voor. Volgende week weer een consult.

De reactie van mijn lieftallige echtgenote?  “Jammer dat het zo moet maar je bent er wel aan toe…”. Moraal van dit verhaal? Zelfstandig preventiedeskundige, denk ook eens aan u zelf.

Lees ook dit blogstukje over hetzelfde thema: Eigen welzijn eerst?

2 thoughts on “Eigen welzijn eerst (Deel 2)

  1. @Tiemen, In België hebben we ook zo een gezegde” eigen schuld dikke bult” maar met dergelijke reactie uit het Industriële tijdperk schiet de bultenaar natuurlijk niets op. Vanuit het Nieuwe tijdsdenken kunnen we beter de vraag stellen: “Wat maakt dat je vindt dat een zelfstandige geen neen kan zeggen?” “Past neen zeggen bij wie je wil zijn? “Welke waarden wil je onderschrijven om meer voor je eigen welzijn te kunnen gaan?” Wetgeving biedt een kader, reflecteren en een POP (persoonlijk ontwikkelings plan) onderzoeken kan ons bewust”wel”zijn verhogen.

    En je bent reeds zeer goed bezig,

    groeten, Stien Schoemans,
    Certified Developmental Coach

    Like

  2. Pingback: Happy birthday, dear Preventiekronkels | Preventiekronkels

Geef een reactie

