Koudwatervrees voor sociale media ?

Bron: Pascal Meyns - Myriam Van der Steen

Bron: Pascal Meyns – Myriam Van der Steen

Soms krijg ik de indruk dat ze er bang van zijn. Preventieadviseurs bang van sociale media. Ze zeggen er geen tijd voor te hebben. Dat het niet in hun core business zit. Dat het te light is. Niet serieus genoeg.

Maar is het niet een stuk koudwatervrees? Het dunne vergoelijkende laagje aan de oppervlakte die een schrik moet verbergen?

Ze zeggen ook dat er niet geluisterd wordt. Dat medewerkers niet wakker liggen van hun preventieve maatregelen. Leidinggevenden de risicoanalyses niet au serieux nemen. Dat het DC “out of reach” is. Een glazen plafond voor de preventieadviseur zeg maar.

Ze zeggen ook dat het eenzaam is. Het beroep. Dat ze vaak alleen tegen de bierkaai moeten vechten. In een kantoortje on the side. Dat ze moeite hebben om info te vinden. Ook vaak te duur, die info. Onbetaalbaar. Hoewel ze internet hebben.

Ze zeggen zoveel. Laten we er even een tekeningetje bij maken. Laten we er een vertrouwde techniek bijhalen: MUOPO.

De uitrusting is er: internet, laptop en met wat geluk iphone. Aan hardware ontbreekt het niet om de koudwatervrees te overwinnen.  Technische bagage om deze tools te verwerven ook niet. Dat is een thuismatch. Een indicatieve lichtmeter op je iphone? Daar kickt iedere preventieadviseur op.

De organisatie heeft vast interne sociale media. Nieuwsbrieven, intranet, chats en blogs. Ze worden gelezen en ze zijn deel van de job. Ze beïnvloeden mensen. De leidinggevenden krijgen infosessies met powerpoints van slideshare of filmpjes van youtube geplukt. Een voorstel krijgt steun omdat er een blogcampagne rond je voorstel opduikt…

Je omgeving ken en gebruik je nu al. Prenne, Prebes, … good old networking. Dat kan evengoed online. Sneller en ruimer zelfs. Advies van anderen. Bevestiging ook, dat je het goed doet. Dat lees je op die dekselse sociale media. Gratis bovendien.

Instructies nodig? Producten, magazijnen, wagenparken, electriciteit? Terug naar de juiste groepen op LinkedIn, de juiste hashtag op Twitter, de juiste presentatie op Slideshare…  De homo universalis is terug van weggeweest. Da Vinci draait zich om in zijn graf. Stikjaloers is’m.

En dat brengt ons bij de mens. De mens achter de preventieadviseur. Hij is het die de stap naar de 21ste eeuw moet zetten. Vol lef, zelfvertrouwen en kunde. Een specialist in veiligheid die overal zijn weg weet, motiveert en bespeelt. Als een volleerd politicus. Als een professional. Ga vandaag nog aan de slag met die sociale media en breng je beleid naar “the next level”.  Begin met te lezen, kom af en toe tussen en wordt tenslotte een meester in de discussie. Zeg maar tegen degenen die raar opkijken dat je het gelezen hebt op een blog… van een andere preventieadviseur.

7 thoughts on “Koudwatervrees voor sociale media ?

  1. Hey,
    wie mij een beetje kent, weet dat ik met mijn twee voeten al in de sociale media sta… toch en tegelijk ben ik me er pijnlijk van bewust dat deze sociale media een zeker risico inhouden… In ’t Engels zie je vaak de afkorting “IANAL” staan (zoek ‘m maar even op als je’m niet kent). Het is altijd een risico om iets te delen via sociale media, want ondanks het informele karakter – is en blijft het een geschreven medium. Dit betekent dat je in principe in elke communicatie de typische disclaimers (geen juridisch advies, enkel te gebruiken mits je beschikt over gezond verstand, indien je denkt over gezond verstand te beschikken, ga er dan van uit dat het niet zo is, ik kan ook wel eens fout zitten, enz…) moet voorzien. Bovendien creëer je een spoor dat gevolgd kan worden (ook in de negatieve zin) – als je predikt wat je zelf niet praktiseert (en ik erken schuld, soms ben ik me er pijnlijk van bewust dat ik niet zo ver raak als ik zou willen), kun je wel eens het deksel op je neus krijgen…

    Like

    • Dag Jurgen,

      ik sluit me helemaal bij je aan. Daarom is het zo belangrijk om goed na te denken vooraleer je op die “send”-knop drukt, en bij elke bijdrage goed na te kijken of ze niet heel anders kan gelezen worden dan je bedoelde.

      Anderzijds: voor mij ligt een meerwaarde van sociale media net in het feit dat je meningen en standpunten kan delen. Als het ook duidelijk is dat iets een standpunt is, en het niet als absolute waarheid geponeerd wordt, leidt dat tot interessante en gezonde discussies, mét meerwaarde. Je doet inspiratie op, én misschien geef je er ook. Zoiets als een gezonde cafédiscussie, alleen zouden ze nog iets moeten vinden om die frisse pint te simuleren 😉

      Like

  2. Pingback: Happy birthday, dear Preventiekronkels | Preventiekronkels

  3. Pingback: HAPPY BIRTHDAY, PREVENTIEKRONKELS ! | Preventiekronkels

Geef een reactie op Jelle Bertin Reactie annuleren