Het IKEA-effect

IKEAVerliefd worden op je werk. Ik weet het, je eerste reflex is om in behandeling te gaan. En toch… het bestaat en heeft zelfs een naam: het IKEA-effect.

Het IKEA-effect komt er op neer dat als je iets zelf doet – in casu een kast ineen vijzen – je verliefd wordt op het eindproduct. Als je iets zelf vervaardigt, ga je er achteraf van houden.

Neem nu mezelf: ik maak zelf bier. Is het qua smaak concurrentieel met pakweg Westmalle Tripel? Enkel in mijn hoofd. Want ik maakte het zelf. Het IKEA-effect. Snappie?

Maar beste preventieadviseur of beste leidinggevende. Heb je al eens geprobeerd je medewerkers de risicoanalyse te laten maken? Een beleidsplan te laten schrijven? Een hectische werkplanning op te stellen of budgetten te helpen onder controle krijgen? Whatever you ask: if they participate, they’ll love it.

Is je risicoanalyse dan even stringent? Bwah… Misschien mis je een paar details. Details waar enkel specialisten om malen. Neem nu mijn biertje… Mijn zelfgebrouwen bier is zeker drinkbaar en heeft hetzelfde verheffende effect als een paar Westmalle’s… Het werkt, het is effectief… bref, … voor mij is het verheffend.

Het essentiële verschil tussen de voorkauwende specialist of leidinggevende en het zelf doen is evenwel: de liefde voor het vak. De voorgestelde maatregelen hebben een veel en veel grotere kans op slagen. Weg met de regelgeverij, leve de betrokkenheid. Leve de liefde. Leve IKEA.

Paper Harvard Business School

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s