Aanstekelijk enthousiasme

Ik ga er niet om liegen, wanneer ik niet bezig ben met preventie hou ik vooral van lekker eten en drinken. Liefst van al in het gezelschap van mijn lieftallige vrouw, soms aangevuld door vrienden, maar altijd is gezelligheid troef. Zo was het vorige week niet anders. Vanuit het Antwerpse naar Leuven afgezakt om van de geneugden des levens te genieten.
In de mooie omgeving van het kanaal Leuven – Dijle parkeerde we onze wagen en gingen volg verwachtingen aan tafel. En toen gebeurde er iets waar ik me niet op had voorbereid, een sommelier die me even een gigantische les in arbeidsvreugde gaf.

De man kwam met veel passie en liefde vertellen over de wijnen die hij serveerde bij elk gerecht. Maar passie met een hoofdletter P. Hij vertelde vol goesting over het type druiven, waar ze werden geteelt en wat we zouden proeven. Hij antwoorde geduldig op de vragen van zijn klanten, want die waren volledig in de ban van het verhaal. We hingen aan zijn lippen en blijkbaar wij niet alleen.

Toen we ’s avonds voldaan thuis kwamen, stuurde ik de volgende tweet de wereld in:
“Die sommelier is een genie, je zou gewoon een extra gang nemen om hem nog eens bezig te horen” even later kreeg ik een tweet terug van iemand die daar ook gaan eten was:
“Ja hé, geeft veel inspiratie, een man met zo’n passie voor zijn job.”

En gelijk had die vrouw, mensen met zo’n passie voor hun job zouden een inspiratie moeten zijn voor ons allen. Het is misschien niet altijd een leuke job of soms zit het wel eens tegen, maar wanneer je met passie je werk doet, werkt dat aanstekelijk. Bij deze de oproep: (her)ontdek de liefde voor je job, zorg ervoor dat je collega’s aangestoken worden. En beste patrons: zorg ervoor dat jij even aanstekelijk bent als de sommelier van dat restaurant, want je ziet dat mensen dat opmerken en vanzelf gaan ze daar over spreken.

Geef een reactie

