Barbaarse Barbiers vs Knappe Kapsters

Barber Net terug van de kapper. Het heeft niet veel om het lijf. Gewoon een tondeuse. 9 millimeter van boven, 6 millimeter langszij… Even wassen, even de nekhaartjes verwijderen. Meer is het niet. En die nekhaartjes staan dan al recht op het moment dat ze geschoren worden. Echt waar. Waarom?

Terwijl je zit te wachten zie je al je eerste wapenfeit: een brunette wordt tot blondine.. Peroxide-spul zonder handschoenen uitgesmeerd door een Knappe Kapster (KK).

Je haren worden gewassen door een voorovergebogen staande KK. Gezien haar lengte staat ze daarbij waarschijnlijk op de tippen van haar tenen. Ik leun achterover, want mijn lengte is het omgekeerde: teveel centimeters om comfi te zijn… Waar zijn de aanpasbare wasbakken en stoelen gebleven? Al Capone zat er al in een kleine honderd jaar geleden, bij zijn Barbaarse Barbier (BB).

Terwijl mijn persoonlijke KK me tot mijn knipstoel begeleidt, valt het me pas echt op. Van de ongeveer 10 KK’s, is er niet één ouder dan pakweg 25. Waar is de obligate gay BB van een jaar of 45 gebleven? The only gay in town is nog zichtbaarder geworden dan die BB. Alleen vrouwen, meisjes eigenlijk (maar dat zegt meer over mijn grijze haren),  werken er. Kappers verdwijnen uit de stiel, het leven of het zicht op hun dertigste? Dat is toch mijn indruk. Maar waar gaan ze dan naar toe?

En dus moet ergonomie ook niet meer zo nodig. De stoel is comfi voor de klant, dat wel. En de klant is zelfs zo belangrijk dat mijn KK niet meer vraagt om het hoofd even te buigen. Nee, dat doet ze zelf wel. Haar rug dubbelplooien om die rechtstaande nekhaartjes aan te pakken. Honderd keer op een dag, tot haar dertigste. Daarna lukt het haar niet meer zonder wandelstok.

Als je dat aan de klant vraagt, is dat 12 keer per jaar voor hem of haar. Helemaal geen ergonomische overbelasting. De wereld op zijn kop.

We eisen langer werken, maar werken enkel met jongelingen. We eisen goede werkomgevingen, maar vervingen de alom tegenwoordige ergonomische stoelen door ondingen. Nee mensen, het enige wat we bereikten was een lage prijs om snel gekapt te kunnen worden. En daarom vervingen we onze BB door KK. Enkel en alleen daarom.

Kappers en kapsters aller landen. Eis een goede werkomgeving. En reken het gerust door. Ik betaalde 19,7 Euro. Maak daar gerust 25 van als het je een goede stoel oplevert. Gewoon doen. Zodat je ook op je 55ste nog in volle glorie staat te kappen. Zonder hoestbui van de ingeademde nanodeeltjes of wandelstok.

Meer lezen over de problematiek van kappers?
https://osha.europa.eu/en/publications/e-facts/efact34/view?utm_source=oshmail&utm_medium=email&utm_campaign=oshmail-80

Met dank aan Veerle Hermans (hoofd ergonomie Idewe) voor de informatie.

2 thoughts on “Barbaarse Barbiers vs Knappe Kapsters

  1. Pingback: Happy birthday, dear Preventiekronkels | Preventiekronkels

Geef een reactie

