How lidl do you know about twitter

imgLiDL-NL

Dat het effect van sociale media, net als de draagkracht en – wijdte ervan, nog niet 100 procent door bedrijven wordt beheerst, werd deze week voor supermarktketen lidl pijnlijk duidelijk. Ze beloofde 5 voedselpakketen per #luxevooriedereen. Budget dat voorzien was: 10.000€, na 1 dag was het aantal opgelopen tot 2000 retweets, hashtags en een totale som van 200.000€

Toegeven, ik moest wel glimlachen toen ik de woordvoerder hoorde zeggen dat ze die impact niet hadden verwacht en dat ze noodgedwongen de actie stop moesten zetten. Ergens in mijn brein werd ik terug gekatapulteerd naar 18 augustus 2011. Gezellige Spaanse avond met vrienden bij ons thuis, terwijl mijn kameraad op Pukkelpop zat, te wachten op de fenomenale Foo Fighters. Ik, stikjaloers en geveld door een arbeidsongeval, zat thuis met de radio op. Toen sloeg het nieuws in als een bom; noodweer, tent ingestort, één dode, misschien meer. Sven? Bellen had geen nut, alle masten waren overbelast. Sms’en kwamen niet aan.

Half uur na het nieuws kwam het tweede bericht; meerdere doden, zwaar gewonden onderweg naar het ziekenhuis. Maar  er kwamen ook berichten van hoop, mensen rondom de weide in Kievit zette hun  internet open voor de festivalgangers; #pp11 en #hasselthelpt zorgde voor berichtgeving. #PPok en het safehouse op facebook zorgde voor geruststelling van zij die ongedeerd waren.

Vandaag vroeg ik me af, wat als er iets gebeurt bij ons op het bedrijf? De klassieke media worden mooi geborgd in het noodplan, maar wat met sociale media? En wat bij een Seveso alarm? Gaat twitter niet voor meer verwarring zorgen of wordt het net het medium dat levens gaat redden? Hoe ga je deze communicatie als preventieadviseur helpen borgen? Wil je dat de wereld weet wat er juist is fout gelopen? Of wil je gecontroleerd met dit medium omspringen.

Ga je verslagen aan de radio vertellen dat je de impact van de sociale media niet had ingeschat? Of ga je zoals de woordvoeder van lidl eruit leren en het ombuigen tot iets mooi? Want dat moet gezegd worden, lidl houdt woord; 10.000 voedselpakketten van 20€ het stuk worden geleverd aan de voedselbanken. Zo is deze kerst voor veel gezinnen toch iets om naar uit te kijken.

Advertenties

One thought on “How lidl do you know about twitter

  1. Knap stuk Timothy. Ik ben er zeker van dat de meeste noodplanners te weinig rekening houden met het feit dat mensen bij calamiteiten andere verwachtingen dan puur hulpverlenende hebben (in Pukkelpop was er bakken kritiek omwille van te weinig en te trage communicatie) én met het feit dat sociale media je feitelijke noodplanning in het 100 kunnen laten lopen (wat als Twitter en masse tegen je plan in gaat, heb je dan nog vat op de situatie? Vergelijk maar met het ABVV die de jongeren via Twitter wou uitleggen waarom staken noodzakelijk was… #30j was het thema… Het ABVV ging er helemaal onderuit).

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s