Drinkt u wel eens een glaasje, meneer ?

sollicitatie

WABLIEFT? Tja, wat antwoord je als sollicitant als ze je de vraag stellen of je drinkt… Ik kan me wel een paar antwoorden inbeelden.

“Drinken? Ja, elke dag een liter of twee.” (de wijsneus)

“Euhm, heel af en toe drink ik wel eens een glaasje, bij speciale gelegenheden.” (de voorzichtige)

“Alcohol? Nee, nooit. Hoe komt u erbij?” (de geheelonthouder)

“Is dat een voorwaarde om hier te mogen werken, misschien?” (de grappigste thuis)

“O, zijn jullie zo’n bedrijf?” (de neerbuigende)

“Waarom wil jij dat weten?” (de wantrouwige)

“Zoals iedereen zeker, om zijn miserie te vergeten. En ik heb al wat meegemaakt, hoor.” (de loslippige)

“Jij wil zeker hierna met mij iets gaan drinken. Ik dacht wel dat je op me viel.” (de macho)

“Nee, dat was daarnet enkel om me moed in te drinken voor het interview.” (de betrapte)

“Waar moeit u zich eigenlijk mee?” (de defensieve)

Lastige vraag. Want welk antwoord wil het bedrijf graag horen? Wat is aanvaardbaar, en zal je niet voor drankorgel versleten worden als je zegt dat je weleens een glaasje drinkt? Of voor ongezellige als je zegt dat je niet drinkt? Ga je voor het politiek correcte antwoord, het eerlijke, of het ontwijkende? Stress, zo’n sollicitatiegesprek! Stress!

Bedrijven moeten een alcoholbeleid hebben sinds de invoering van cao 100, en dat zullen we geweten hebben. Wat ik leerde op de studiedag rond de juridische aspecten van CAO100 (http://www.qado.be) is dus dat het recht op privacy niet absoluut is. De vraag mag wel degelijk gesteld worden. Pas op, er zijn grenzen. Je mag ze niet aan elke sollicitant stellen. Enkel als ze essentieel en relevant is voor de uitoefening van de job. Of dat al dan niet het geval is, moet je als bedrijf zelf uitmaken. Zorg in elk geval voor goede argumenten als je de vraag wil stellen. Je weet maar nooit dat je een dossier moet gaan verdedigen bij de rechter. Die laat daar dan een feitelijke beoordeling op los. Wat in juristenjargon eigenlijk het omgekeerde betekent van het ingenieursjargon. Een ingenieur hoort het woord “feit”, en denkt aan objectiviteit, en voorspelbaarheid. Een jurist hoort vooral het woord “beoordeling”. Dat betekent dat de rechter oordeelt van geval tot geval, en je eigenlijk nooit weet wat de uitkomst zal zijn. Gelijkaardige gevallen kunnen de ene keer zus, dan weer zo beoordeeld worden. Zucht.

En als je liegt om de job te krijgen? Tja, dan kan de werkgever achteraf zeggen dat de arbeidsovereenkomst ongeldig en dus onbestaand is, want gebaseerd op bewust foutief verstrekte informatie. Nietig verklaard dus. Zoals het huwelijk van Helmut Lotti. Maar dat is weer een ander verhaal.

One thought on “Drinkt u wel eens een glaasje, meneer ?

  1. ik stel me daar toch een vraag bij. Tot waar mag die privacy gaan? Wanneer is het relevant? Ik heb geen problemen om erop te antwoorden, misschien moeten we eens nadenken wie die privacy juist beschermd.

    Like

Geef een reactie

