Risicohomeostase… Delta vs Alfa

Iedereen kent het verhaal wel over de taxicentrale die ABS liet installeren om het aantal ongevallen te laten dalen. Groot was de verbazing toen bleek dat de ongevallen niet daalden. ABS creëerde een dusdanig veiligheidsgevoel dat de snelheid en roekeloosheid stegen.

Risicohomeostase heet dat. Hoe veiliger je je voelt, hoe onveiliger je je zal gedragen… Communicerende vaten.

Dit wil evenwel niet zeggen dat we ons compleet overbodig moeten voelen. Hoe meer we aan veiligheid werken, hoe meer onveilig gedrag we creëren. Dat soort nihilistisch gevoelen… Nee, nee. We moeten slim zijn en het onveiligheidsgevoel verschalken waar het kan.

Bomen langs de kant van de weg laten de gemiddelde snelheid met 10% zakken. Knap. ABS of niet, je snelheid zakt. Zo’n dingen dus. Want of je nu tegen een boom of tegen een betonnen duiker/in een gracht rijdt, het effect blijft een even lelijke brij.

Idem met wagens. Ik had de voorbije maanden een “inrijwagen”. In afwachting dat mijn echte wagen geleverd zou worden, kreeg ik een Lancia Delta onder de kont geschoven. Lekker ding. Ik hou van mooie dingen, en … Lancia is mooi.

Luxe ook. Als ik zo ’s morgens om 6 uur over een vers strookje asfalt scheer… Al dagdromende. Geen lawaai van buiten, geen getril, goede stoel, … kortom comfort alom. Tot… je op de snelheidsmeter kijkt. Al dagdromende riskeer je je rijbewijs kwijt te raken. Even wakker schieten dus. En afremmen.

Voelde ik me onveilig? Helemaal niet. Een en al luxe en feel good. Zou ik een crash overleefd hebben? Allicht niet. Een en al boerebedrog die luxe.

Is het de fout van Lancia? Helemaal niet. Mercedes, BMW, Audi, Ford, … ze zijn aan elkaar gewaagd.

En nu? Wat met mijn definitieve wagen? Wel, het is een tweede wagen in ons gezin en we wonen in de stad. Dus is het een kleine wagen geworden (om parkeer-evidente-redenen).

Kleinere wagen, lager vermogen, even veilig (ABS, airbags, antislipsystemen bij nat wegdek, …). Dagdromen met mijn kleine Alfa is netjes om en bij de 120 rijden. Andere wagen, ander gevoel, even comfortabel, maar veiliger gedrag.

Zomaar, omdat hij minder vermogen heeft. Daar kan Audi nog een puntje aan zuigen. Geen 2-liter met fenomenale uitstoot. Maar 1.3 met 95 gram CO2. En trager rijden als toemaatje. Zonder aan schoonheid of comfort in te boeten.

Nooit gedacht van een Alfa. Slimme marketing ook. Verkoop een mooie, veilige wagen als sportieve wagen. Eindelijk kan ik me in marketing terug vinden. Alfa als omega van een wagen.

Geef een reactie

